Stort lager | # Egen udvikling | # Viden

 

Temperaturføler - Information

 
 
Her får du et overblik over, hvordan en temperaturføler fungerer, og hvad du skal tænke på. Denne type føler kaldes temperaturføler, temperaturføler, tempføler, CLT og tempføler

De forskellige kategorier om temperaturføler:

  1. Hvad gør en temperatursensor
  2. Forskellige typer
  3. Valg af temp sensor
  4. Forbindelser
  5. Tjek temperaturføleren
  6. Materiale
  7. Installer temperaturføler
  8. Tilbehør
  9. Problem
  10. Sammenlign Temp sensor
 
 

1

Hvad gør en temperatursensor

Hvad er en temperatursensor?
Ligesom det lyder, angiver en temperaturføler, hvilken temperatur du har af for eksempel olie, vand eller indsugningsluft.

Hvorfor bruge en temperatursensor?
For at give din motor optimale forhold er temperaturen en vigtig og afgørende faktor for at få den mest effektive og holdbare motor som muligt. Temperaturer, der er for høje såvel som for lave, kan forårsage dyre nedbrud og samtidig lavere effektivitet.

Hvilken funktion har en temperaturføler?
Temperatursensorens funktion er at give dig og styresystemet de værdier, som din motor faktisk har (faktisk værdi) for at give dig den bedst mulige effekt og overblik over din maskine.
 
 

2

Forskellige typer

PTC vs NTC type

  • PTC sensor / modstand (positiv temperaturkoefficient)
    Øger modstanden med stigende temperatur. Denne type er mest almindelig i bilverdenen.
  • NTC sensor / modstand (negativ temperaturkoefficient)
    Formindsker modstanden med stigende temperatur.
Olietemperaturføler
Måler olietemperaturen i din motor og kan også bruges til at måle temperaturen i gearkasseolien.

Vandtemperaturføler
Måler temperaturen på kølevandet. Dette er en vigtig del, da olie og vand direkte påvirker hinanden. Hvis den ene går ned, så gør den anden det og omvendt.

Indsugningstemperatursensor (IAT)
Måler indsugningsluftens temperatur. En høj indsugningstemperatur påvirker direkte motoreffekten negativt.

Udstødningsgas temperatur
Denne giver har sin egen side her.


For den samme sensor er modstanden forskellig afhængig af, om du måler vand eller olie.

 
 

3

Valg af temp sensor

Når du vælger en temperaturføler, er det vigtigt, at du ser, at føleren er beregnet til formålet. Kontrollerer at sensoren har mulighed for at blive forbundet med dit styresystem eller alternativt tiltænkt måler.

De fleste eftermarkedskontrolsystemer kan tilpasses efter sensor / giver.

 
 

4

Forbindelser

For at tilslutte en sensor til din motor kan det være nødvendigt med gevindadaptere eller lignende, så du kan montere en sensor, alternativt svejseforbindelser, hvis denne ikke allerede findes.

En temperaturføler kan have en følerspids, der rager længere ud end gevindet. Bemærk dette, så der er plads i monteringshullet.

Et eksempel på dette er vist på billedet.

 
 

5

Tjek temperaturføleren

Hvis det viser sig, at sensoren ikke giver et resultat eller en afvigende værdi, kan det med stor sandsynlighed skyldes noget galt med din applikation, at sensoren ikke er i kontakt med olie/vand eller en forkert monteret sensor kan også være årsager for det.
Kontroller derfor, at installationen er foregået korrekt, og at sensoren er beregnet til formålet.

  • Kontroller, at sensoren er korrekt tilsluttet til styresystemet eller det analoge måler.
  • Kontroller, at du har monteret sensoren til det rigtige formål.
  • Test sensoren manuelt, og hvis du stadig ikke får en værdi, selvom punkterne ovenfor er korrekte, er sensoren sandsynligvis slidt.
 
 

6

Materiale

På eftermarkedet i bilindustrien og racing er temperatursensorer næsten udelukkende lavet af messing med et plastik kontaktstykke.
 
 

7

Installer temperaturføler

En olietemperaturføler er normalt monteret direkte i oliespanden, hvor olien er, og det gælder både gearkassen og motoren. Der findes også sensorer som er kombineret med både tryk og temperatur og disse er monteret der hvor man har olietrykssensoren.

En indsugningstemperaturføler (IAT) er normalt monteret i indsugnings- eller trykrøret så tæt på indsugningen som muligt. Enten før eller efter dæmperen.

En vandtemperaturføler kan monteres i køleren og gerne så tæt på den udgående kanal som muligt, alternativt i toppen af ​​din motor i forbindelse med vandkanalen.

Tilspændingsmoment for en messingsensor med M12x1,5 gevind er normalt 20Nm.


Bemærk, at sensorer ikke trækkes for hårdt, da de er følsomme. Sensorkroppen kan påvirke værdierne negativt eller helt gå i stykker.

 
 

8

Tilbehør

Svejseforbindelser
Før kunne man sagtens montere sensorer på applikationer, hvor man ikke har en sensor i dag.

Stik
Det er meget vigtigt, at du har det rigtige stik til den rigtige sensor.
 
 

9

Problem

Hvis du bemærker, at din bil bliver meget varm og overophedet, kan det skyldes, at din temperatursensor er gået i stykker og ikke starter køleblæsere og aktiverer funktioner i motorstyringen, som den skal.

En ødelagt sensor kan forårsage mange forskellige symptomer.

Problemer med donorer kan opstå af mange forskellige årsager. For at undgå dette er der et par punkter at følge.

  • Stærke vibrationer (monteret direkte på motorblokken)
    En temperaturføler kan normalt monteres direkte på motorblokken.
  • Forkert monteret sensor med sensoren i den forkerte vinkel. (snavs samler sig i sensoren)
    En temperatursensor er ikke polaritetsfølsom.
  • Forkert tilsluttet sensor. Får intet signal eller værdi.
    En tempføler, der ikke giver et resultat, har tre mulige fejl. Sensor, ECU eller ledninger / stik
  • Kontakt
    Føleren får snavs og fugt i kontaktforbindelsen hvilket fører til kortslutning/dårlig kontakt.