Motorlejeinstallation i 12 trin

12 trin til at samle/installere lejer i en motor. Dette er kun tips og i tilfælde af den mindste usikkerhed bør en erfaren mekaniker altid klare denne type job.
- Marker overgrebene
- Lejebaner
- Krumtapakseltap
- Hold det rent
- Installer Lejer
- Yderligere kontroller
- Olie primer
- Installation af krumtapaksel
- Stramning af krumtapakseloverløb
- Krumtapaksel med aksial spillerum
- Monter plejlstænger
- Kør olietrykket op
1 ▼
Marker overgrebene
Sørg for, at plejlstangs- og rammelejer er korrekt mærket før afmontering.
Stock raids males ind individuelt på deres specifikke sted og må ikke blandes. Overfald nummer 1 skal altid sidde på det sted. Den må heller ikke vrides. Dette er vigtigt, ellers virker det ikke.
2 ▼
Lejebaner
Ved lejeskift er det vigtigt at tjekke lejesæderne, da snavs og opståede skader let bliver overset. Denne overflade kan nemt prioriteres ned, da den ikke er udsat for de bevægelige dele. Men denne overflade er af største interesse, da den er grundlaget for, hvor godt lejet er monteret, og hvor jævn trykfordeling lejet senere vil have.
Når krumtapakslen og plejlstangens ender er monteret med det korrekte tilspændingsmoment, skal der udføres kontrol af:
- Størrelse
- Uregelmæssigheder
- Rundhed
- Overfladebehandling
Glem ikke at kontrollere eventuelle trykbærende monteringsflader.
3 ▼
Krumtapakseltap
Precis som lejebaner skall vevaxeln kontrolleras:
- Størrelse
- Uregelmæssigheder
- Rundhed
- Overfladebehandling
4 ▼
Hold det rent
En industriel vask af motordelene er standard, men glem heller ikke at fjerne olieresterne i kanalerne. Når nye lejer monteres, og eventuelt snavs frigives, kan der let ske skader på lejer og andre dele.
Rens derfor oliekanaler med en børste/piberenser og brug trykluft og vand for derefter at rense det sidste ud.
5 ▼
Installer lager
Når ovenstående punkter er færdige, kan vi begynde at samle hvert lag på dets plads. Vær meget opmærksom på, hvordan de gamle lejer har siddet, så intet er vendt den forkerte vej eller ikke klikker ordentligt på plads.
6 ▼
Yderligere kontroller
Sørg for, at alle lejer er monteret, så de respektive skinner er korrekt på plads. At fatningerne til oliehullerne flugter med motorblokkens oliehuller.
7 ▼
Olie primer
Når alle lejerne er monteret korrekt på deres pladser, er det tid til at smøre dem med olie eller en speciel primer. Dette er for at få en oliefilm mellem lejet og krumtapakslen, så der ikke opstår skader, når krumtapakslen drejes under installationen.
8 ▼
Installation af krumtapaksel
Når motorblokken er i motorstativet og den nederste del vender opad, er det tid til at begynde at montere krumtapakslen. Krumtapakslen sænkes roligt på plads, og hvert udhængene samles igen på det sted, de oprindeligt havde. Kontroller, om der ikke er noget snavs eller styring, der forhindrer perfekt pasform af udhængene.
9 ▼
Stramning af krumtapakseloverløb
Håndter krumtapakselboltene i henhold til producentens anbefalinger for korrekt drejningsmoment. Hvis der anvendes et løst trykleje, presses krumtapakslen mod det, så det sidder korrekt. Træk derefter sagerne over en efter en i henhold til OEM-proceduren, som normalt starter fra midten og arbejder i en cirkel udad. Kontroller, at krumtapakslen kan rotere frit, før du spænder boltene. Tjek også dette efter hvert overfald er trukket. Hvis krumtapakslen føles tungere efter at en bolt er blevet spændt, er der noget galt. Dette skal ikke ske. krumtapakslen skal køre lige så let efter tilspænding som før. Kontroller korrekt lejespil før yderligere installation.
10 ▼
Krumtapaksel med aksial spillerum
Kontroller, at krumtapakslen har et aksialt spillerum, der er inden for tolerancerne.
Skub krumtapakslen fremad max. Mål derefter med et mikrometer, hvor langt tilbage du kan trække krumtapakslen. Dette kan også måles med klingemål.
11 ▼
Monter plejlstænger
Når plejlstængerne og stemplerne er samlet, kan de skubbes ned i cylinderboringen, så plejlstangsudhænget matcher krumtapakslen. Bemærk eventuelle asymmetriske egenskaber ved plejlstænger og stempler, hvis de skal drejes i en bestemt retning. Dette var normalt fremragende.
Håndter krumtapakselboltene i henhold til producentens anbefalinger for korrekt drejningsmoment. En klingemåler kan bruges mellem plejlstangen og krumtapakslen, så plejlstangen ikke drejer, når den spændes og beskadiger krumtapelejet.
Kontroller, at krumtapakslen kan dreje frit før og efter tilspænding af boltene. Krumtapakslen skal lige så let dreje efter tilspænding, så før ellers er der noget galt. Nøjagtig samme princip som punkt 9.
12 ▼
Kør olietrykket op
Inden du starter, vil du gerne køre olietrykket op med ny, frisk olie, så alle lejebaner er smurt fuldt ud. Dette gøres med en ekstern pumpe eller manuel drejning af den originale oliepumpe med en boremaskine.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Krumtaphusventilation Information
- Motorblokke: Dele og hvordan de passer sammen
- Motordæksafstand
- Toppakning - Informasjon
- Installer lejer i motoren
- Motorleje Information
- Dumpventil: Information og montage
- Spjældhus - Information
- Støj fra motor - Fejlfinding
- ARP bolte: Materialer og specifikationer
- Hvad betyder citater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering af plejlstænger
- Montering af stempelringe TIP
- Olie system motor
- Oliekøler - Information og FAQ
- Problemer med kølesystemet på en bil
- Udstødningsbandage
- Udstødningsrør: Hvilket materiale skal du vælge? [+ekstra information]
- Udstødningssystem: Dele og montage
- Udstødningsværdier - Information
- Vandpumpe til motor