Stort lager | # Egen udvikling | # Viden

 
 
 

Guide til at trimme BMW B58 / Toyota B58 motor

B58 motor. Kort introduktion

Information

B58 Turbo-motor 3.0-liter rækkesekser med 326-340hk og 450Nm 11.0:1 i kompressionsforhold. Direkte brændstofindsprøjtning med Vand/Luft intercooler, som er integreret i indsugningsplenumet.
Motorblokken er såkaldt "Closed-deck" design for bedre holdbarhed i aluminium.
B58TU (Technical update) den opdaterede version skete i 2019 og indebærer en række forbedringer, som beskrives i hver del nedenfor.

 
 
 

Hvilke biler bruger B58 motor?

Motorkode / Effekt / Karrosseri

  • B58B30M0
    Effekt: 326 hk (240 kW) ved 5500–6500 rpm
    Drejningsmoment: 450 Nm ved 1380–5000 rpm
    Bruges i:
    BMW 340i (F30)
    BMW 440i (F32)
    BMW 740i (G11)
    BMW X3 M40i (G01)
    Toyota Supra (A90, tidlige modeller)
  • B58B30O1
    Effekt: 340 hk (250 kW) ved 5000–6500 rpm
    Drejningsmoment: 500 Nm ved 1600–4500 rpm
    Bruges i:
    BMW M340i (G20)
    BMW Z4 M40i (G29)
    Toyota Supra (A90, senere modeller)
  • B58B30M1
    Effekt: 374 hk (275 kW) ved 5500–6500 rpm
    Drejningsmoment: 500 Nm ved 1850–5000 rpm
    Bruges i:
    BMW M440i (G22)
    BMW M340i (G20, senere modeller)
  • B58B30C
    Effekt: 326 hk (240 kW) ved 5000–6000 rpm
    Drejningsmoment: 450 Nm ved 1600–4500 rpm
    Bruges i:
    BMW 540i (G30, med mildhybridteknologi)
    BMW X5 xDrive40i (G05, med mildhybridteknologi)
    BMW X7 xDrive40i (G07, med mildhybridteknologi)
  • B58B30D
    Effekt: 387 hk (285 kW) ved 5800–6500 rpm
    Drejningsmoment: 500 Nm ved 1800–5000 rpm
    Bruges i:
    BMW X3 M40i (G01, senere modeller)
    BMW X4 M40i (G02)
  • B58TU1
    Effekt: Varierer afhængigt af model, op til 374 hk (275 kW)
    Drejningsmoment: Op til 500 Nm
    Bruges i:
    Senere modeller af BMW M340i, Z4 M40i
    Toyota Supra
    Andre BMW-modeller med 40i-betegnelse.
 
 
 

ECU-software – Motorstyring

Alle ændringer, der påvirker luft-brændstofblandingen, skal justeres i motorstyringens software, uanset om ændringen er lille eller stor.

Eksempel 1:
Hvis du skifter til injektorer med andet flow, en hardwareændring der mærkbart påvirker motoren, kan bilen blive svær at køre.

Eksempel 2:
Hvis du skifter intercooler, kan bilen fungere præcis som normalt uden mærkbar forskel.

I begge tilfælde skal softwaren justeres for at optimere motorens ydeevne.

Lignelse:
Motorstyringen (ECU) kan tilpasse sig forskellige situationer for at beskytte motoren. Tænk på, at der er 10 trin af sikkerhedsmargin både til højre og venstre.

Hvis hardwaren ændres, og softwaren skal justere 3 trin i én retning, som ny standard, er der kun 7 trin tilbage i marginen.

For at genoprette balancen til 0 skal softwaren justeres.

Link G4X FuryX Motorstyring

Link G4X FuryX Motorstyring

16.167 DKK.
8x Fuel 6x IGN 2x Knoc...
Mere info Køb nu
Link G4X XtremeX Motorstyring

Link G4X XtremeX Motorstyring

14.406 DKK.
8x Fuel 8x IGN 2x Knoc...
Mere info Køb nu
 
 
 

Forskellige trimtrin

Virksomheder vælger at opdele modificationer i trimtrin. Trin 1, 2, 3 osv. Her opdeler vi dem i kategorier samt sværhedsgrad ved montering, og det behøver ikke nødvendigvis at stemme præcist overens med, hvordan andre opdeler det. Det er meget personligt.

  1. B58 Trin 1 - op til 400 hk
  2. B58 Trin 2 - op til 500 hk
  3. B58 Trin 3 - op til 600 hk
  4. B58 Trin 4 - over 600 hk
 
 
 

1.
B58 Trin 1 - op til 400 hk

Enkle modificationer

Sværhedsgrad 1/5

Luftfilter

B58 Gen1 og Gen2 har forskellige indsugningssystemer / indløb.

Trykrør

Downpipe

Topstykke og grenrør adskiller sig mellem B58 Gen1 og Gen2, men den samme downpipe kan bruges til begge.

Avgassystem

Avgassystemet påvirker motorens flow og hestekræfter i høj grad. Monteringen adskiller sig dog afhængigt af, hvilken bil avgassystemet skal monteres på, da B58-motoren er monteret i flere forskellige biler. Her er en liste over de forskellige bilmodeller, der har B58 motor:

BMW
3-serien:
BMW 340i (F30/F31) – 2015–2019
BMW M340i (G20/G21) – 2019 og frem
4-serien:
BMW 440i (F32/F33/F36) – 2016–2020
BMW M440i (G22/G23/G26) – 2020 og frem
5-serien:
BMW 540i (G30/G31) – 2016 og frem
6-serien:
BMW 640i (G32) – 2017 og frem (Gran Turismo)
7-serien:
BMW 740i (G11/G12) – 2015 og frem
8-serien:
BMW 840i (G14/G15/G16) – 2019 og frem
Z-serien:
BMW Z4 M40i (G29) – 2019 og frem
X-serien (SUV):
BMW X3 M40i (G01) – 2017 og frem
BMW X4 M40i (G02) – 2018 og frem
BMW X5 xDrive40i (G05) – 2018 og frem
BMW X6 xDrive40i (G06) – 2019 og frem
BMW X7 xDrive40i (G07) – 2018 og frem

Alpina

Alpina B3 (G20) – 2020 og frem
Alpina B4 (G22/G26) – 2022 og frem

Toyota
Toyota GR Supra (A90) – 2019 og frem

Motorolie / Oliefilter

Når en motor trimmes, bliver den ofte varmere. Hvis ikke en mere aggressiv tænding gør, at motoren bliver varmere, så gør kørselsstilen, at alt bliver varmere. Intet usædvanligt. Skift derfor olie og oliefilter oftere!

-Olie er billigere end motorhavari.

 
 
 

2.
B58 Trin 2 - op til 500 hk

Dele, der bidrager til motorens holdbarhed, såsom køling og smøring. Her handler det om at øge sikkerhedsmarginalerne.

Sværhedsgrad 2/5

Intercooler (Indsug)

Originalt er der en vand/luft intercooler indbygget i indsugningen. Denne fungerer med højere motoreffekt, men kan også ved ekstrem trimning udskiftes med en luft/luft intercooler, som monteres foran vandkøleren.

Brændstofinjektorer

B58 har direkte brændstofindsprøjtning

B58TU fra 2022 fik også portindsprøjtning. De modeller har både direkte brændstofindsprøjtning og portindsprøjtning. Injektorerne til direkte brændstofindsprøjtning har samme pasform, men sprøjtebilledet er ændret.

Indsug på eftermarkedet har normalt altid portindsprøjtning (Port injection) = injektorer i indsugningen, hvilket minimerer risikoen for aflejringer på indsugningsventilerne, da brændstoffet hjælper med at rense ventilerne.

Bemærk
Hvis direkte brændstofindsprøjtning skal deaktiveres, skal brændstofinjektorerne demonteres, og hullerne skal pløkkes.
Hvorfor?
Når de er aktive, bliver de kølet af brændstof. Når de er inaktive, ville forbrændingsrummets temperatur overophede injektoren, som ville smelte og ende i forbrændingsrummet med motorhavari som resultat.

Port injektorer, som monteres i indsugningens runners:

-15%

Bosch dyse 870cc

Bosch dyse 870cc

392 DKK. 462 DKK.
Høj ohm - 0280158209
Mere info Køb nu

-15%

Bosch dyse 980cc

Bosch dyse 980cc

422 DKK. 497 DKK.
Høj ohm - 0280158040
Mere info Køb nu

-15%

Bosch Performance dyse 1100cc

Bosch Performance dyse 1100cc

497 DKK. 585 DKK.
Høj ohm - 028015840P (...
Mere info Køb nu

Vandkøler
B58TU (Gen2) har dobbelt vandpumpe. En, der køler motorblokken, og en, der køler topstykket. Multirem-systemet er også ændret for at drive en ekstra pumpe.

Oljekøler

B58 har ingen ekstern luft-olie køler, men bruger en vand-olie varmeveksler som standard.

  • Sørg altid for at have tilstrækkelig oliekøling!
  • Hvis olietemperaturen i trækket når 120 grader, kan det være over 150 grader ved motorlagerne. Gode lagre kan klare dette, men ikke olien.

Hvis olien bliver for varm:

  1. Den bliver for tynd og mister sin evne til at smøre.
  2. Motorlagerne beskadiges, hvilket øger spillet (mellemrum) og slider på andre dele, når lagerrester spredes i motoren.
  3. Oljetrykket falder.
  4. Krankskaft og lejer begynder at gnide direkte mod hinanden (metal mod metal).
  5. Varme og mislyde opstår (selvom lyden ofte ikke høres i tide).
  6. Til sidst kan lagrene og krankskaftet svetse sammen på grund af varmen.

Gearkassekøler:

Krumboksventilation

B58 PCV (Positive Crankcase Ventilation) er noget, der er et almindeligt problem. Membranen går i stykker, og ventilationen fungerer ikke længere som den skal.

Ved tuning øges trykket i motorens forbrændingsrum, og dermed også krumboksens tryk / pulser. Derfor opgraderes den eksisterende krumboksventilation til en med højere flow eller til to stykker.

Brændstofpumpe

Lavtryks-pumpe

Højtryks-pumpe (High-pressure fuel pump - HPFP)
Brændstofpumpen er skiftet ud til en med højere flow.
HDP5 EVO sidder i B58
HDP6 EVO sidder i B58 TU

Har du en Gen1 B58, kan du bruge en Gen 2 B58TU, som har højere flow og tillader op til 500 hk.

 
 
 

3.
B58 Trin 3 - op til 600 hk

Større modificationer, som ofte kræver ekstra tilbehør og forbrugsstoffer ud over det, der følger med de tilgængelige produkter.

Sværhedsgrad 3/5

Turboaggregat

Original turboaggregatet har et turbinhus, der er samlet med grenrøret, som kan opdeles i 3 dele. Her er der forskellige muligheder ved opgradering.

  1. Monter en supercore i det eksisterende turbinhus med samme turbinhjul størrelse som originalen. Der er ingen modifikationer nødvendige på den varme side (udstødningssiden). Eventuelle luft-, vand- og olierør kan dog have brug for at blive udskiftet eller justeret.
  2. Bearbejd det originale turbinhus, så en supercore med større turbin kan passe, hvilket muliggør mere kraft.
  3. Skift grenrøret, så en større turbo fra eftermarkedet kan monteres. Dette er den absolut mest almindelige modifikation, som også giver størst fleksibilitet i valg af turbo og installation samt maksimal motorkraft.

Gearkasseoptimering

Ligesom en optimering af motorstyringen for jævn og fin kraft, optimeres også gearkassens styreenhed for at passe til motor og kørestil. Dette er en almindelig opgradering, som giver god kørbarhed og kontrol.

 
 
 

4.
B58 Trin 4 - over 600 hk

Større modificationer, som kræver at motoren åbnes. Her udskiftes alle interne dele med opgraderede dele, når motoren er demonteret.

Sværhedsgrad 5/5

Kamaksler / Ventiler

Ud over motorblokken i aluminium er der også topstykke i aluminium med 24 ventiler (4 ventiler/cylinder). BMW Valvetronic og dobbelt VANOS

Kolber

Original boring er 82 mm (3,23 tommer) med en slaglængde på 94,6 mm (3,72 tommer). Kompressionsforholdet er 11,0:1

Krængningsstænger

Bemærk, at krængningsstænger, der udskifter originalen, fås i forskellige længder.

  • 148,00 mm
  • 148,17 mm
  • 148,18 mm

Topstykke pakning

Original B58 boring er 82 mm

Bemærk, at topstykke pakninger adskiller sig mellem B58 og B58TU
B58 har en delt kæderekke, mens B58TU har en hel kæderekke og ændret VANOS.

Dette kan tydeligt ses på pakningens udskæringer for kæden, hvor Generation 1 med delt kæderekke er markant forskudt i siden.

Motorbolte

Topstykke bolte, Rammeleje bolte, Krængningsleje bolte

Motorlejer
B58TU Gen2 krankskaft er lettere, da materiale og bearbejdning er ændret. Samme rammelejer og krængningslejer med aksiallejer passer dog stadig.

Motorlejer til B58 fås fra både KING og ACL. ACL tilbyder kun krængningslejer, mens KING tilbyder både rammelejer og krængningslejer.

KING lejer har rammelejer, hvor et par har aksiallejer indbygget og sidder på position 4. Længden på dette er:
24,9 mm
0,980 tommer

Længden på de andre positioner 1-3, 5-7 er:
18,6 mm
0,732 tommer

Ramlejerens sæde (Huset) skal være:

60,01 / 0,00 mm
2,3627 / 0,0000 tommer

  • Mål altid lagerspillet inden den endelige montering
  • Brug monteringsfedt, der beskytter under opstartsfasen