Stort lager | # Egen udvikling | # Viden

 

2JZ Stempler

Hvilke stempler til 2JZ?

Alt om smedede stempler til 2JZ. Her har vi samlet al information om stempler til 2JZ. Alt hvad du vil vide. Hvilke stempler skal jeg vælge? hvordan monterer jeg dem? og meget mere.

2JZ kompressions forhold

Hvilket kompressionsforhold har 2JZ?

Originalt kompressionsforhold GTE: 8,5:1 (Turbo)
Originalt kompressionsforhold GE: 10,5:1 (N/A)

Når man bygger en 2JZ motor med turbo, er kompressionsforholdet på de mest almindelige builds normalt mellem 8,0:1 - 9,7:1. De fleste, der bruger ethanol som brændstof, kan gå op i kompression og få en samlet set stærkere motor, især ved lave omdrejninger.

2JZ-GE vs 2JZ-GTE stempler

Er der forskel på 2JZGE og 2JZGTE stempler?

Svar ja! Da GTE-modellen har en turbo, og GE-modellen ikke har, skal kompressionsforholdet på turbomodellen være lavere. 2JZ-GTE har 8,5:1 kompressionsforhold, så stemplerne har forsænket stempeltop (dish). GTE-modellen har også oliekøledyser.

GE-stemplerne er generelt mindre, da de ikke skal klare det samme forbrændingstryk som i GTE, som er turbomodellen.

2JZ Originale stempler

Data om originale stempler til 2JZ

Bor: 86,00 mm
Kompressionshøjde: 34 mm

Originalt kompressionsforhold GTE: 8,5:1 (Turbo)
Originalt kompressionsforhold GE: 10,5:1 (N/A)

Stempel størrelse

Hvilken stempelstørrelse har 2JZ?

Standard stempeldimensioner er 85.935-85.945 mm på 2JZ stempler. Cylinderboringen er 86.000-86.013 mm indvendig diameter. Når man taler om cylinderslag eller stempelstørrelse, siger man 86mm. Stemplet er lige under 86 mm og cylinderslaget er lidt over 86 mm. Spalten kaldes stempelafstand.

Stempelstift

Hvilken slags stempelstift har 2JZ?

Original stempelbolt
Original stempelstift er 21.997-22.006 mm. Her siger de 22mm stempelbolt. En passende plejlstang er 22 mm i den lille ende. Der skal være en glidepasning mellem bøsningen i den lille ende af en plejlstang og stempelstiften. Selvom disse er meget ens værdier, varierer denne måling stadig mellem forskellige producenter af stempelstifter og plejlstænger. Derfor skal pasformen mellem den lille ende af plejlstangen og stempelstiften kontrolleres. Hvis det ikke er en glidende pasform, skal bøsningen rømmes.

HD stempelbolt
En HD stempelbolt har normalt en tykkere godstykkelse for at klare mere kraft, men den kan også være lavet af stærkere materiale, der kan klare mere kraft. Dette er for at holde vægten nede. Ved opgradering af stempler foretages der normalt også opgradering af stempelbolten, da dette er en forholdsvis billig og enkel justering, når alle dele er afmonteret.

Komp højde

Hvilken kompressionshøjde skal jeg have til 2JZ?

Kompressionshøjden på originale 2JZ stempler er 34mm / 1.338". Dette er også absolut det mest almindelige på eftermarkedet ved tuning af en motor. Nogle gange bruges en længere plejlstang eller længere slaglængde og for at kompensere for dette kan man bruge en lavere kompression højde på stemplet t .ex 32mm som fås til 2JZ motoren.

Stempler og plejlstænger - kombinationer

Toyota 2JZ Blokhøjden er 219,00 mm

Standard kranksæt ~3 liter

Slaglængde: 86 mm / 2 = 43 mm
Plejlstangslængde: 142,00mm
Kompressionshøjde: 34 mm
I alt: 43+142+34=219mm

92mm stroker kranksæt ~3,2 liter

Slaglængde: 90 mm / 2 = 45 mm
Plejlstangslængde: 142,00mm
Kompressionshøjde: 32 mm
I alt: 45+142+32=219mm

94mm stroker kranksæt ~3,4 liter

Slaglængde: 94 mm / 2 = 47 mm
Plejlstangslængde: 142,00mm
Kompressionshøjde: 30 mm
I alt: 47+142+30=219mm

Stroker kolvar

2JZ originale slaglængde er 86 mm med 34 mm kompressionshøjde på stemplet. Med en slaglængde på 94 mm kræves det, at stemplets kompressionshøjde er 30 mm for at kompensere for slaget. Begge muligheder er med 142 mm plejlstang.

Med en slaglængde på 90 mm og 142 mm plejlstang skulle stemplets kompressionshøjde i stedet være 32 mm.

Stempelringe

Hvilken slags stempelringe har 2JZ?

Originale stempelringe til GT- og GTE-modellen er de samme som på stempelringsgabet. Gabet er større på turbomodellen. På eftermarkedsstempler medfølger normalt stempelringe. Herefter sliber du selv den korrekte stempelringsafstand. Hvis stempelringe ikke er inkluderet, er det nøjagtige varenummer tilgængeligt som reference til køb.

Tykkelse af stempelringe til 2JZ-GE og GTE:
Stempelring 1: 1,5 mm
Stempelring 2: 1,5 mm
Stempelring 3: 4,0 mm

Stempelmateriale

Fremstillingen og design af stempler er de helt afgørende faktorer for, hvor holdbart et stempel bliver. Smedede stempler til eftermarkedet/tuning er lavet i 4032 og 2618. Alt efter hvad stemplerne skal bruges til, bruges det ene eller det andet materiale.

Stempler vs effekt

De fleste eftermarkedsstempler kan klare over 200 hk pr. cylinder. OEM stempler ønsker ofte ikke at køre over 100 hk pr. cylinder på grund af forskellige årsager såsom ringjord, stempeltop, støbning, stempelringe, vægt, køling osv. Eftermarkedsstempler er fremstillet til at klare mere kraft end originale og er derfor korrekt tilpasset til formålet.

Selvom dette ikke kan siges for alle stempler, er et tungere stempel generelt stærkere, et lettere. Dette er forudsat, at de er i samme applikation med det samme resultat i tankerne. Men begge stempler kan så højst sandsynligt klare mere kraft, end der er behov for.

Wiseco vs JE vs CP vs DP?

De forskellige stempelproducenter har alle deres fordele og ulemper, men sammenfattende er de meget ens. Hvis en producent har en "gade"-version af et stempel, har en anden producent også et tilsvarende stempel med den tilsvarende spec. Det samme gælder, hvis de har en "drag" eller "drift" variant. Forstærkning, ringland og stempeltop er nogle eksempler på, hvad der kan gøre en forskel, men ingen gør et dårligt stempel. Her kan du dykke ned i, hvad der gør forskellen, hvor udtrykket målbart, men ikke mærkbart, passer godt at bruge.

Stempelafstand / Piston clearance

Stempelafstand er målingen mellem cylindervæggen og stemplets ydre diameter. Stempelets ydre diameter - Cylindervæggens indre diameter = stempelafstand. Hvis du bestiller et stempel, der er 87,00 mm, og blokken er boret præcist 87 mm, er det stempelproducentens forudbestemte stempelafstand, der gælder. Dette adskiller sig lidt mellem stempelproducenter, men er ens, hvis stemplerne er lavet til samme formål, såsom gadekørsel (gade) eller dragracing (drag). Stempelafstanden kan også justeres ved at hone/hone cylinderen.