Stort lager | # Egen udvikling | # Viden

 

4-punkts bælte / 6-punkts bælte - Information

 

 

background1

Title

 

 
 

Introduktion

4-punktssele og 6-punktssele er mere eller mindre standard i racer- og sportsvogne. Men hvorfor ikke bare bruge det originale bælte? Og skal du have en fire- eller sekspunktssele? Det er nogle almindelige spørgsmål, og klart begrundede spørgsmål, når du vil sidde sikkert, hvis du skal køre banen!

  1. Skal jeg vælge et 4- eller 6-punkts bælte?
  2. Montering af multi-punkt bælter
  3. Kan jeg bruge en 4- eller 6-punktssele i gadebilen?
  4. Vælg det rigtige bælte til HANS-beskyttelse
  5. Oplysninger om FIA-godkendelse
Alle disse oplysninger om bælter og montering er rettet mod banekørsel og racerløb.


Sikkerhedsseler er en sikkerhedsdetalje, der er ekstremt vigtig (læs: VITAL!). Så sørg for at læse op og installere bælter i henhold til producentens anvisninger. I tilfælde af den mindste usikkerhed, søg hjælp fra en erfaren installatør.
- Forkert monterede seler er farlige!
- Korrekt monterede bælter redder liv!

1

 
 

Skal jeg vælge et 4- eller 6-punkts bælte?

Skal du udskifte selen med en racer/motorsport ditto, er der flere varianter at vælge imellem. 4, 5 eller 6 punkt.

6-punkts bælte bør så vidt muligt vælges. Dette holder dig sikker uden at gå på kompromis. Der er så variationer af dette bælte, som vi gennemgår nedenfor. Med 6 point får du kraften i tilfælde af en ulykke fordelt over et større område af kroppen. Den nederste del holder også livselen nede, så du altid får kraften omkring hoften og ikke mod eventuelle bløddele.

5-punkts bælte er som et 6-punkts bælte med den forskel, at du kun har en knop på den nederste del af selen.

4-punkts bælte er som et sekspunktsbælte uden den nederste del. Nogle gange er det muligt at afmontere den nederste del af sekspunktsselerne og bruge dem som firepunktsseler. 4-punktsseler bruges kun, hvis stolen ikke har fatninger til underdelen i et 6-punktssele, ellers bruger du altid seler med 6 monteringspunkter - Det er mere sikkert på den måde.

 
 

2

Montering af multipunktssele

Samlingen af ​​bælterne er nemmest opdelt i flere dele. Underdel, Taljedel, Skulderdel og monteringspunkter. Alle dele starter fra bæltespændet i midten af ​​taljen. Sørg for altid at følge alle regler i første omgang. Dette skal kun ses som supplerende information, hvis der mangler regler.

Bund

De to stivere under spændet er monteret i et hul gennem stolen. Derefter monteres de bag overkroppens forlængede linje i gulvet. Hældningen skal så være omkring 20 grader bagud. Fastgørelsesøjerne er monteret i plader i gulvet.

Talje del

Taljebæltet monteres så tæt på hoften som muligt / så smalt som muligt. Vinklen bagud skal være 45 - max 60 grader. Fastgørelsesøjerne monteres i bure, plader eller i stolekonsoller.

Skulderdel

Skulderstropperne kan monteres med fastgørelsesløkker og kroge eller vikles rundt om burrør. Sæt helst ikke selerne mere end ca. 20 cm bag stolen, da selerne strækkes i tilfælde af uheld og et længere bælte giver mulighed for længere stræk. Fastgørelse af skulderstropper bag stolen skal være i skulderhøjde og ikke mere end en 20 graders vinkel nedad, da kræfterne ved en kollision ville presse kroppen nedad.

Bæltemonteringspunkter

Samlingen af ​​bæltestropper kan udføres på flere måder. Kun én måde er korrekt. Kraften skal komme i den rigtige retning, så seleløkken ikke brækker af i tilfælde af en ulykke. Se billede

Bæltestropperne har normalt en krog på sig og tillader derefter montering i fastgørelsesløkker, der kan monteres i bilen. På den måde kan du nemt fjerne seler fra bilen. På samme måde som billedet ovenfor illustrerer, bør fastgørelsesløkken ikke belastes sideværts, men kun trækkræfter skal kunne påvirke gevindet i tilfælde af uheld.

 
 

3

Kan jeg bruge en 4- eller 6-punktssele i gadebilen?

Bruger du også din racerbil/banebil på gaden, kan du få monteret 4- eller 6-punktsselen, så længe den originale 3-punktssele stadig er på plads. Det er derfor trepunktsselen, du skal bruge, når du kører på gaden. En vigtig ting at huske på er, at der skal installeres et rullebur ved brug af 4/6-punktsselen. Et originalt 3-punkts bælte er optimalt i en krop uden beskyttelsesbur.


På gaden foretrækkes en original 3-punktssele. Dette er gennemtænkt, så hvis du er involveret i for eksempel en klemulykke, hvor siden af ​​bilen er skubbet ind, bliver din krop også skubbet ud af selen mod midten af ​​bilen. Dette tillader ikke en 4/6 punkt sele.

 
 

4

Vælg det rigtige bælte til HANS-beskyttelse

Hvis der skal bruges en HANS beskyttelse, er det vigtigt, at de korrekte seler bruges. De bælter, der er godkendt til HANS-beskyttelse, er smallere omkring halsen for at imødekomme HANS-beskyttelsen. Nu er det HANS kraven der ligger mod kroppen og fordeler trykket, derfor kan bæltet blive smallere omkring dette område.

 

 
 

5

Oplysninger om FIA-godkendelse

Datostemplet
Dette er der, så du ikke behøver at bruge gamle bælter. Stoffet ældes og sikkerheden forringes. Når du skal konkurrere og ønsker den højeste sikkerhed, er FIA-mærkningen kun gyldig i et bestemt tidsrum. Normalt 3 år. Derfor er det vigtigt at tjekke, at datomærkningen gælder for det tidspunkt, du har tænkt dig at bruge dine bælter.

FIA mærkning
Der er forskellige typer af FIA "markeringer". Standarden, der bruges til denne type bælte, kaldes FIA standard 8853-2016. Så er der producentens FIA-homologeringsnummer. Dette ser for eksempel sådan ud for QSP 3" 6-punktsselen: SH.016.17-T-6. Hver producent har sit eget nummer.

Skader
Uanset FIA-mærkning eller ej, må der ikke være skader på bælterne. Hvis der er skader på selen, gælder FIA-godkendelsen ikke.

 
 

---

Vi håber, at du vil kunne drage nytte af denne information om bælter. Husk at valget af bælte er forbundet med flere dele. Hvilket sæde du bruger, om du har rullebur eller ej og om bilen skal bruges på banen eller på gaden. Kører du på en bane og bruger HANS systemet, skal der også tages højde for dette.