Valg af turbo: Sådan vælger du den rigtige turbo enhed

I kan diskutere og udregne, hvilket dæmper der er det rigtige for øjeblikket, hvilke hjulvinkler der gælder eller om man skal køre med regndæk eller ej inden et heat. Disse områder er meget diffuse og svære at håndtere. At vælge en turbo enhed er også et avanceret emne, hvis du ikke har de rigtige data. Vi skal finde ud af, hvordan vi finder ud af dette!
At vælge kompressorhjul er nemt, for når du først ved, hvor meget effekt du vil have, konverterer du bare effekten (hk) til luftstrøm (cfm). Producenter af turboenheder udskriver endda, hvor meget kraft kompressordelen af turboen kan klare. Turbinesiden på den anden side, det er sværere, fordi der ikke er nogen turbine foldere, ligesom der er kompressor foldere til rådighed. Se mere information om turbinehuse her.
Nu ser vi op, hvordan du gør det på en enkel måde!
- Hvordan vælger man den rigtige turbo?
- De forskellige dele af turboen
- Konvertere hestekræfter til luftstrøm (HP til CFM)?
- Hvilken slags turbo kører andre?
Hold det simpelt. Valget af turbolader er virkelig nemt med de rigtige data. Det svære er at finde de rigtige data. Derfor er det godt at kombinere det, der faktisk har virket for andre, med de data, du selv har fået. Nu har vi flere oplysninger til at sikkerhedskopiere vores valg!
1 ▼
Hvordan vælger man den rigtige turbo?
For at vide, hvilken turbo du skal have, er der ganske enkelt tre ting, du skal tage højde for:
- Motorvolumen
- Max RPM
- Max hestekræfter
Motorvolumen og maksimalt omdrejningstal angiver, hvilken turbinedel (turbinehjul og turbinehus) der skal anvendes. Max hestekræfter fortæller dig, hvilken kompressordel (kompressorhjul og kompressorhus) der skal bruges.
Det er nemt at vælge en kompressordel, da producenter af turboenheder tydeligt angiver dette. Du skal blot vælge den kompressordel, der kan klare den effekt, du ønsker. Læs mere om dette længere nede under "Konverter hestekræfter til luftstrøm (HP til CFM)?".
At vælge en mølledel er sværere, her skal du have en masse data at gå efter eller blot se hvad der har virket for andre.
Størrelsen på møllehuset måles normalt i A/R eller cm2. Dette er ganske enkelt forklaret den plads til udstødningsgasser, der er i turbinehuset.
Større plads = Arbejdsområde højere oppe i registret og højere spidseffekt.
Mindre plads = Arbejdsområde længere nede i registeret og lavere spidseffekt.
Udover størrelsen på udstødningshuset, har turbinehjulet en stor del af hvilket flow udstødningssiden modtager. Et turbinehjul med 11 vinger flyder dårligere end et med 9 vinger. Færre knive giver en dårligere spole, men mere plads til, at udstødningsgasserne kan passere igennem og dermed klare højere spidseffekt. Flere klinger giver bedre spole, men ikke så høj spidseffekt.
Turbinens design er også af interesse her. Hvad er vinklen på vingerne, er alle vingerne lige store, hvilken trim har turbinehjulet.
2 ▼
De forskellige dele af turboen
Skruer du turboen af på den enkleste måde, får du en kompressordel, en lejedel og en turbinedel. Sådan ser vi normalt turboladere i butikkerne.
- Kompressordel = Kompressor dæksel
- Lejerdel = Midterdelen med indholdet såsom aksel, leje, turbinehjul og kompressorhjul
- Turbindel = Turbinehus
Når vi skal vælge en turbo til en bestemt anvendelse eller effekt, vil vi dele turboen op i 4 forskellige dele som følger:
- Kompressor dæksel
- Kompressorhjul
- Turbinehus
- Turbinehjul
Mere information om turboforbindelser er tilgængelig her.
3 ▼
Konvertere hestekræfter til luftstrøm (HP til CFM)?
CFM = (fpm * område). FPM er Feet Per Minute og CFM er Cubic Feet per Minute. Nej, det regner vi ikke med, så går det nemt galt. Vi holder det enkelt. Turboproducenten har målt dette og oplyser dette i teoretiske hestekræfter, som turboen kan klare og luftstrømmen medfølger i kompressorfolderen.
De producenter, der ikke distribuerer en kompressormappe, er normalt beregnet til en OEM-installation. Så er der allerede taget højde for dette, og der skal ikke distribueres en kompressormappe til offentligheden. Eftermarkedet har derimod kompressormapper til rådighed, og dataene er tydeligt præsenteret på den teoretiske effekt og luftstrøm, som en turbokompressor kan klare.
Vi ser med andre ord, hvad producenten angiver for teoretisk max HP eller CFM, og hvis dette ikke præsenteres, må vi stole på, hvad der virker for andre.
4 ▼
Hvilken slags turbo kører andre?
Når vi ved mere om, hvilke data der passer til vores motor, vil vi gerne bekræfte dette ved at se, hvad andre bruger til turbo.
Her vil vi præsentere hvad andre bruger af turboladere på deres motorer og som sagt er der mange parametre at tage højde for for at finde den rigtige kompressorfolder og se hvilken turbine man skal vælge. Ved at se hvilken turboenhed, der har fungeret godt for andre, kan du få meget hjælp til at vælge en turboenhed. Dette kan endda være en afgørende faktor, hvis man vejer mellem to forskellige aggregater.
Audi 5cyl 20v
960hp / 1030nm Borg Warner S366 3bar E85 2,5L
850hp / 960nm Borg Warner EFR 8370 2,7bar E85 2,6L
BMW S38B36
980hp / 1230nm Borg Warner S369 2,2bar E85 3,6L
BMW M50B28
860hp / 940nm Borg Warner EFR 8374 1,9bar E85 2,8L
BMW S54
940hp / 1170nm Borg Warner EFR 9180 1,8bar E85 3,3L
Mercedes OM617
~250hp Holset HX30W Diesel
Nissan RB25
850hp / 790nm Borg Warner S374 2bar E85 2,5L
Toyota 2JZ
710hp / 980nm Borg Warner S366 2bar E85 3L
950hp / 1070nm Borg Warner EFR 9180 2,3bar E85 3L
1100hp / 1200nm Borg Warner EFR 9180 2,5bar E85 3,4L
800hp / 930nm Borg Warner EFR 9180 1,8bar E85 3L
1060hp / 1260nm Borg Warner EFR 9180 2,5bar E85 3L
Volvo B230 8v
610hp / 810nm Garrett GTX3071R 2,5bar E85 2,3L
600hp / 810nm Holset Super HX40 2,4bar E85 2,3L
620hp / 800nm Holset Super HX40 2,1bar E85 2,3L
650hp / 790nm Holset Super HX40 1,8bar Etanol 2,5L
410hp / 550nm Garrett GT2871R 1,6bar E85 2,3L
500hp / 650nm Holset HX55 2,0bar BF98 2,3L
Volvo B230 16v
700hp / 850nm Holset HX52 2,3bar E85 2,3L
760hp / 800nm Holset HX52 2,2bar E85 2,3L
600hp / 770nm Garrett GT40 2,0bar E85 2,3L
Volvo T5 vitmotor
600hp / 780nm Garrett GTX3071R 2,2 bar E85 2,3L
480hp / 710nm Garrett GT3071R 1,4bar E85 2,3L
550hp / 680nm Holset Super HX40 1,8bar E75 2,3L
570hp / 700nm Holset Super HX40 1,6bar E85 2,3L
500hp / 650nm Holset HX35 1,5bar E85 2,3L
670hp / 780nm Garrett GT3582R 2,2bar E85 2,3L
519hp / 630nm Garrett GT3582R 1,7bar BF98 2,3L
Volvo T6 vitmotor
830hp / 1000nm Borg Warner S366 2,3bar E85 2,7L
850hp / 1040nm Borg Warner S366 2,4bar E85 2,9L