Samling turbo
Tjekliste
Når du installerer en ny / anderledes / brugt bae turbo enhed, er der et par ting, som er vigtige at overveje. Hvis den gamle turbo er gået i stykker, skal du først og fremmest vide, hvorfor det er sket. Ellers er risikoen stor for, at det samme sker med den nye turbo.
Før montering
- Rengør luftfilterboksen, hvis der er en
- Rengør eller udskift luftfilteret
- Tjek indsugningskanaler for utætheder
- Er olien i ledningen gammel? erstatte denne. Det er ikke muligt at gøre rent.
- Rengør krumtaphusventilationen og kontroller/opgrader denne for frit flow
- Skift motorolie og oliefilter
Montering
- En ny/brugt turbo skal altid smøres med olie, så den har en oliefilm straks ved opstart.
- Hvis der er installeret en glidelejeturbo - sørg for, at der er fuldt olietryk fra hovedkanalen.
- Hvis der er monteret en kuglelejeturbo - sørg for, at der er monteret en oliebegrænser
- Brug nye stålpakninger - ikke pakninger på rør
- Brug ikke gevindtape på olie i adapteren
- Dryp olie ind i turboens olieindtag før opstart
Start op
- Opbyg olietrykket, før motoren startes- Tjek for utætheder ved tomgang
Fejlfinding
Intet/dårligt ladetryk- Luftlækage
- Åben/løs wastegate
- Wastegate-kontrol virker ikke
- Vakuum lækage
Røg fra udstødningsgasser
- For meget olie i lejedelen pga forskellige årsager
- For meget olie i motoren (motoren forsøger at få olie ud)
- For højt olietryk / for meget olie til turbo
- Dårlig evakuering af olie / olieretur
- Dårlig krumtaphusventilation
- Forkert vinkel på olieretur
Olie i trykrør
- For meget olie i lejedelen pga forskellige årsager
- For meget olie i motoren (motoren forsøger at få olie ud)
- Olietryk for højt
- Dårlig evakuering af olie / olieretur
- Dårlig krumtaphusventilation
- Forkert vinkel på olieretur
Olie i trykrør eller udstødningsrør er det klart mest almindelige problem, og så behøver det ikke kun at være én ting, der gør, at der dannes for meget olie i lejedelen og så bliver skubbet den forkerte vej. Der kan være mange forskellige årsager til dette problem, men husk altid, at lejedelen får for meget olie ved fejlfinding
Et eksempel er, at du har et olietryk, der er lidt for højt i kombination med et olieretur, der er for lille. Så du kan ikke bare ordne oliereturen for at løse problemet. Olietrykket skal også justeres, for at turboen holder op med at skubbe olie ud af sig selv.
Almindelige årsager til turbofejl
Rygpres
Udstødningsmodtrykket nærmer sig eller bliver større end motorens overladning. Dette kan resultere i skæv belastning på lejeflader og gør smøring af lejedelen vanskeligere. Hvis modtrykket overstiger ladetrykket, vil turboen slides for tidligt og i værste fald gå i stykker.
Krumtaphus tryk
Højt krumtaphustryk er almindeligt med tunede motorer. Dette høje krumtaphustryk modvirker turboens returstrøm af olie tilbage til motoren. Oliereturen fungerer ikke med noget tryk, men løber kun tilbage til motoren og derfor skal det være et frit flow uden krumtaphustryk, der modarbejder returstrømmen.
Hvis du har højt krumtaphustryk, kan olien ikke evakuere turboen den rigtige vej gennem oliereturen, men skubbes så ud gennem pakninger og ender i trykrør, indløbsrør og ud i udstødningshuset, hvilket resulterer i alle disse tilfælde. med ekstra udstødningsrøg. Kaldes også blå røg og olierøg, da olien til sidst finder vej gennem motoren.
Dimensionering af olieretur
Som allerede nævnt ovenfor arbejder turboens olieretur ikke med tryk, men skal kun have frit flow til motoren. Derfor er det vigtigt med en korrekt dimensioneret olieretur, da olien frit kan løbe tilbage til motoren. Hvis der er tale om en glatlejet turbo, er dette ekstra vigtigt, da der er store mængder olie, der skal evakueres. Det er også vigtigt med kuglelejeturboer, men så behøver du ikke have så stor en returledning.
Undlader man at dimensionere oliereturen, får man samme følgefejl som ved for højt krumtaphustryk.
Hældning af olieretur
Meget hældning på oliereturn giver samme problem som ved højt krumtaphustryk og for lidt olieretur, da olien ikke kan strømme tilbage til motoren effektivt nok.
Dimensionering af olieforsyning
Glideleje turbo
En glidelejeturbo skal have en olieforsyning fra motorens hovedledning, da den skal have olietryk. Dette kan sammenlignes med motorhåndsving og rammelejer, som også har brug for tryk for at opretholde en oliefilm mellem faste og bevægelige dele.
Kugleleje turbo
En turbo af kugletypen bør ikke arbejde under tryk. Den skal kun dryppes med olie, så den bliver smurt. Den skal ikke have olietryk. Derfor er der monteret en oliebegrænser på en kuglelejeturbo.
En kuglelejeturbo, der får olielækage, vil have samme fejl som ved højt krumtaphustryk og forkert dimensioneret olieretur.
Snavs i olie
At affald i olie ville ødelægge turboen og ikke motorlejerne lyder måske utroligt, men det er mere almindeligt, end du tror. Dette skyldes forskellige årsager.
- du har gevindtape/låsning på dit NPT gevind på olietilførslen, så gevindtapen følger med ind i lejedelen.
- Den lejende del af turboen er meget mere følsom end de stærke lejer i motoren. Turboen er meget præcis og den mindste afvigelse kan give problemer.
- Ved fremstilling af olietilførselsslangen er der en anden fejlkilde for, hvorfor snavs kan ende i turboen.
Affald i olien får lejet til at blive beskadiget. Normalt så olien kan tage en anden vej end gennem oliereturen med en lækage svarende til et højt krumtaphustryk. Selv smøringen af lejet kan lide, når olietrykket ikke holdes, da olie kan lække på flere måder.
Olietryk
Et olietryk, der er for lavt, får en glidelejeturbo til at gå i stykker ret øjeblikkeligt, da den har brug for korrekt olietryk. Det gælder også for en kuglelejet turbo, men den skal ikke have tryk, men kun fald, der holder lejet smurt. Uanset hvilken turbo du har, skal du sikre dig korrekt olietryk og så justere dette, hvis du har kuglelejeturbo. Et andet aspekt er motorer, der har højere olietryk end "normalt". Så kan turboen skubbe olie ind i turbo- og/eller kompressorhuset.
Affald i indblæsningsluften
Det er ofte svært at holde helt rent, når man samler bildele, og i dette tilfælde turbo-enheder og indløb. Det er dog helt nødvendigt, da affald, der kommer ind i indløbsrøret, når turboen snurrer, kan forårsage store skader på kompressorhjul med følgefejl som ubalance og olielækage. Dette fører nogle gange til turbofejl.
Overlap
Turboen er simpelthen overdrejet, så både turbinebladet og lejedelen er beskadiget.
Når den lejede del af en glidelejeturbo er tom for olie, opleves et større radialt slør.