Triggersensor oplysninger

Her får du et overblik over, hvordan en triggersensor fungerer.
- Hvad er en triggersensor?
- Forskellige typer triggersensorer
- Tilslutning af triggersensor
- Installation af triggersensor
- Problem med triggersignal
1 ▼
Hvad er en triggersensor?
En triggersensor/omdrejningstæller læser som navnet antyder triggerpunkter. Disse triggerpunkter kan være på en knastaksel, krumtapaksel, drivaksel, kardanaksel eller på andet, der skal aflæses. Dette signal sendes derefter til en kontrolboks (ECU).2 ▼
Forskellige typer triggersensorer
Der er forskellige navne for disse sensorer såsom triggersensor, omdrejningssensor, knastakselsensor, krumtapsensor optosensor, knastsensor, hjemmesensor, svinghjulssensor og så videre.
Men der er to typer, der bruges:
- Digital sensor (Hall sensor / optosensor)
Denne sensor har tre kabler, et "plus", et "minus" og et "signal" - Analog sensor (VR-sensor)
Denne sensor har to kabler, et "plus" og et "minus"
3 ▼
Tilslutning af triggersensor
Tilslutningen er generel for de fleste styresystemer, men kan variere lidt afhængigt af producenten.
- Digital sensor (Hall sensor / optosensor) - tre kabler
- Plus (+) - 5 eller 12 volt afhængig af sensortypen
- Jord (-) - eget jordpunkt mod ECU'en beregnet til triggersensorer
- Signal - eget input til ecu fx trigger / home / Digital in
- Analog sensor (VR-sensor) - to kabler
- Signal - eget input til ecu fx trigger / home / VR in
- Jord (-) - eget jordpunkt mod ECU'en beregnet til triggersensorer
Triggersensorer er følsomme over for interferens og må ikke tilsluttes chassiset - Tilslut altid triggersensorer direkte til kontrolboksen
4 ▼
Installation af triggersensor
Som tidligere nævnt er en triggersensor følsom over for interferens. Derfor er det vigtigt, at installationen er ekstra vigtig for at undgå problemer. De punkter, der er vigtige ved montering er:
- Monter sensoren i et stabilt beslag, der ikke kan bevæge sig eller bøje
- Udløserhjulet/aflæsningspunkterne må ikke bevæge sig eller bøje sig
- Ca. 1 mm mellem sensor og aflæsningspunkter
- Monter sensoren centreret mod aflæsningspunkterne - ingen forskudt montering
- Kør ledningerne adskilt fra andre strømforsyninger/tændingssystem for at undgå interferens
5 ▼
Problem med triggersignal
Triggerproblemer er meget almindelige og skyldes normalt et af punkterne nedenfor. Fejlfinding udføres nemmest i en datalogger (helst indbygget i ECU'en)
- Sensorbeslaget bevæger sig eller bøjer
- Triggerpunkterne bevæger sig eller bøjes
- Triggerpunkterne er ikke tydelige nok pga affald, rust, diameter, rpm, ubalance/selvsvingning
- Afstanden mellem sensor / triggerpunkt er for lang
- Sensoren er ikke centreret til aflæsningspunkter
- Ledningerne er forstyrret af strømkabler / strømforsyning eller tændingssystem
En mindre god trigger-opsætning kan opretholde et stærkt nok signal ved lave omdrejninger. Men når omdrejningstallet hæves, kommer problemerne. Disse kan være en kombination af ovenstående punkter. Så det behøver ikke at være den eneste grund til et dårligt signal.
Lille diameter på triggerskive, flere tænder, længere afstand til sensor forårsager let interferens, hvis installationen ikke er 100 %
▼
▼
-
Motorstyrning / El
- Installer motorstyring
- Motorstyringssystem: De forskellige tilgængelige dele
- Temperaturføler - Information
- Tryksensor - Information
- Tændingssystem Information
- Knapper - Kontakter - Information
- Kontaktstykker - Information
- Køleventilator bil - Information
- Lambdasonde - Bredbåndslambda
- Relæ - Information
- Relæboks - Sikring central
- Udstødningsgas temperatursensor - EGT Sensor
- CAN protokol - Canbus
- Ethanol sensor - Information
- Målere og Dash
- Udløser sensor Information
- Dimensionering af kabel [og valg af sikring]
- Distributørproblemer (og løsning)
- Hvordan fungerer en tændspole?