Problem med fordelere (Og løsninger)
Fastgørelse
Som altid ved montering af produkter. Sørg for at skruer og fastgørelser er ordentligt monteret. Du skal aldrig antage, at nogen andre har gjort dette for dig.

Indbygget tændspole
En rotor i en HEI fordelers (Ready-To-Run Distributor) er større end den tilsvarende fordeling med separat tændspole.

Elektronik
Hvis din fordele har elektronik, skal du sikre dig, at de er monteret ordentligt og ikke rører ved noget. Eventuelle stik og kabler må ikke være beskadigede og skal være godt beskyttede mod bevægelige dele.

Tændkabler
Når du monterer tændkabler, skal disse være intakte og have god kontakt med fordeleren. Et tændkabel med dårlig kontakt vil hurtigt få nedsat funktion, og der er risiko for en ødelagt kontaktflade.
Tændspole
Hvis din HEI fordele ikke fungerer, er en del af fejlfindingen at kontrollere tændspolen.

Montering
Ved montering af fordeleren, rotor, fordelertop og alt, der har med dette at gøre, skal du være opmærksom på, at styringer og mærkninger følges. Hvis tingene er monteret forkert, vil motoren ikke starte. Endnu værre er det, når du får mærkelige symptomer, fordi tingene er monteret lidt forkert / offset.

Variabel tænding
Hvis din fordele har variabel tænding, f.eks. gennem en vakuumklokke, skal du være opmærksom på, at denne ikke er fejlinstalleret. Dette kan i høj grad påvirke start og motorgang.
Vakuum lækager og beskadigede slanger er almindelige fejl.

Kontaktoverflader
En tilbagevendende årsag til tændingsproblemer er slidte og beskadigede kontaktoverflader. Sørg for, at dine kontaktoverflader er i god stand, ellers kan du få mærkelige problemer.

Rotor mod fordele
Hvis din rotor ikke har ordentlig kontakt med fordelertoppen, vil du få mærkelige problemer med tændingen. Alternativt ingen gnist overhovedet.
Hvis du skifter fordelertop, skal du sørge for at få en præcis ensartet, hvad angår afstand / størrelse, da mange har haft problemer med dårlig kontakt, og motoren ikke starter, eller at du får dårlig gnist, som kan være sværere at fejlfinde.

Den rette kontakt på det rette sted
Sørg for, at alle kontakter og forbindelser går til det rette sted. Det er nemt at få en kontakt monteret på det forkerte sted.
Når du monterer en såkaldt HEI (High Energy Ignition) / Ready-To-Run fordele, er det vigtigt, at du har +12v spænding og jord på den røde og sorte kabel, da ældre biler ofte bruger ballast/resistor og ikke giver nok spænding.
Du kan måle 12v, som derefter falder, når du monterer en forbruger.

Kabler / kontakter
Sidder kabler og kontakter ordentligt fast?
Træk lidt i dem og sørg for, at du ikke efterlader noget til tilfældighederne. Det kan være en så enkel ting som en dårligt monteret kabelsko.

▼
▼
-
Motorstyrning / El
- Installer motorstyring
- Motorstyringssystem: De forskellige tilgængelige dele
- Temperaturføler - Information
- Tryksensor - Information
- Tændingssystem Information
- Knapper - Kontakter - Information
- Kontaktstykker - Information
- Køleventilator bil - Information
- Lambdasonde - Bredbåndslambda
- Relæ - Information
- Relæboks - Sikring central
- Udstødningsgas temperatursensor - EGT Sensor
- CAN protokol - Canbus
- Ethanol sensor - Information
- Målere og Dash
- Udløser sensor Information
- Dimensionering af kabel [og valg af sikring]
- Distributørproblemer (og løsning)
- Hvordan fungerer en tændspole?