Stort lager | # Egen udvikling | # Viden

 

Udstødningsværdier - Information

 
 

Oplysninger om udstødningsværdier

  1. Introduktion
  2. HC (kulbrinte = brændstof)
  3. CO (kulilte)
  4. O2 (iltgas)
  5. CO2 (kuldioxid)
  6. NOx (nitrogenoxid)
 
 

1

Introduktion

Ved en perfekt forbrænding dannes vand og kuldioxid.

Den eneste hak er, at der ikke er nogen perfekt forbrænding i en forbrændingsmotor.

Derfor dannes "restprodukter" som kulbrinter, kulilte, oxygen, kuldioxid, nitrogen og vand. Disse fem er beskrevet nedenfor (vi ignorerer vand)

 
 

2

HC (kulbrinte = brændstof)

Kulbrinter er uforbrændt brændstof. Hvis du har problemer med tændrør, tændkabler eller anden forkert indstillet tænding eller vakuumlækage, stiger kulbrinter (HC) i udstødningssystemet.

Grunde

  • Dårligt tændingssystem
  • Dårlige tændkabler
  • Dårlige tændrør
  • Vakuumlækage / luftlækage
  • Forkert motorindstilling
 
 

3

CO (kulilte)

CO er resultatet af en for rig blanding (under lambda 1), hvor forbrændingen ikke kan foregå ordentligt på grund af iltmangel. En tunet motor er normalt indstillet til at indsprøjte mere brændstof "end nødvendigt" for bedre cylinderkøling ved højere omdrejninger/høje forbrændingstryk (øget sikkerhedsmargin). Dette bør ikke påvirke HC i tomgang under en måling, så er der noget galt.

Grunde

  • Lav tomgang
  • Fedtblanding (under lambda 1)
  • Tilstoppet luftfilter/luftveje
  • Tilstoppet krumtaphusventilation
  • Forkert motorindstilling

Kulilte er resultatet af for lidt ilt under forbrænding

 
 

4

O2 (iltgas)

Vakuumlækager, udstødningsgaslækager eller tændingsproblemer resulterer ofte i en O2-måling, og alle kan forårsage fejltændinger.

Ved måling skal O2 være 1,5 % eller mindre, hvis CO2 er 14-15 % og HC og CO er ~0

 
 

5

CO2 (kuldioxid)

Kuldioxid er et mål for, hvor effektiv forbrændingen er. En større andel af CO2 i udstødningen betyder, at motoren fungerer effektivt.

Ved måling bør CO2 ideelt set være 13-15%, hvis CO og HC ~0 og O2 er 1-3%.

Kuldioxid er resultatet af effektiv forbrænding

 
 

6

NOx (nitrogenoxid)

NOx dannes, når forbrændingstemperaturen overstiger ~1370 grader. Dette påvirker ikke motorens ydeevne mere, end der kan dannes røg, når NOx og HX blandes.

Grunde:

  • Høj temperatur