Oliekøler - Information og FAQ

Information om oliekølere og ofte stillede spørgsmål.
- Introduktion
- Olie
- Størrelse
- Køler ikke godt nok
- Motoren kommer ikke op på temperaturen
- Hvad er oliens arbejdstemperatur?
- Saml oliekøler
- Sandwich adapter
- Placering
- Termostat eller ej
1 ▼
Introduktion
Oliekølere, vandkølere og intercoolere er alle varmevekslere med den opgave at fjerne overskudsvarme fra motor og transmission. Luft passerer gennem en cellepakke, der består af kanaler, der har en strøm af olie. Kanalerne er spækket med tynde køleribber, som luften passerer igennem og der sker en varmeveksling, hvor olien afkøles og luften opvarmes.
Cellepakken er lavet af aluminium, som har gode varmeledende egenskaber. Gavle er lavet af plast eller aluminium, hvor eftermarkedet normalt anvender kølere udelukkende af aluminium, da der stilles høje krav til holdbarhed og monteringsmuligheder, som ikke er mulige med plastgavle.
En oliekøler er ikke altid nødvendig, men på en turbobil eller en tunet bil, der bruges hårdt eller køres på banen, er det næsten altid nødvendigt, da olien bliver for varm, mister sine egenskaber og nedbrud er et faktum.
2 ▼
Olie
Virkningsgraden af en forbrændingsmotor og transmissioner er langt fra 100 % effektiv, så meget af den producerede energi bliver til varme, hvilket især bliver mærkbart på en tunet motor, hvor drivlinjen udsættes for stor belastning. Oliens opgave er at smøre bevægelige dele gennem direkte kontakt og dermed varmes den mere eller mindre op.
Forskellige olier har et temperaturområde, hvor de fungerer bedst efter hensigten. Det bør ikke være for koldt eller for varmt, da egenskaberne forringes mod den tilsigtede driftstemperatur, især ved høje temperaturer, da oliens viskositet ændrer sig til det værre og gradvist mister sine egenskaber.
For at kontrollere olietemp, brug oliekøler til motor og transmission, hvilket er en vigtig del, der ofte glemmes.
3 ▼
Størrelse
Se hvad der er originalt. Vælg lignende kølere for lignende køleeffekt. Vælg større kølere for bedre køleeffekt.Så længe oliekølingen styres med en termostat, kan du have en lidt overdimensioneret køler, så ved du, at olien altid kan holdes nede.
4 ▼
Kyler inte nog bra
Det meste af tiden er en køler effektiv nok. Problemet med for høj olietemperatur skyldes ofte, at luft ikke ledes gennem køleren. Luften tager den nemmeste vej. Den vej er ofte på siden af radiatoren. Sørg derfor for altid at lede luften gennem radiatoren.5 ▼
Motoren kommer ikke op på temperaturen
Når en oliekøler er installeret uden termostat, cirkulerer olien gennem køleren, og motoren kan så have svært ved at komme op på arbejdstemperatur.6 ▼
Hvad er oliens arbejdstemperatur?
Man siger normalt, at motorens arbejdstemperatur skal være omkring 100 grader, for at systemet kan fungere korrekt.7 ▼
Oliekøler
En oliekøler kan tåle højt tryk, men er stadig følsom over for brud og vibrationer. Oliekøleren er fremstillet til at modstå højt tryk. Men der er frem for alt en grund til, at de går i stykker og begynder at lække. Det er, når oliekøleren er monteret lydløst i karosseriet og så skal tåle både vibrationer og kroppens vrid, hvilket ødelægger oliekøleren.
8 ▼
Sandwichadapter
Hvis du bruger en sandwichadapter til at få et udtag til en oliekøler, skal der tilsluttes en oliekøler til dette kredsløb. Tilslut ikke dette, da det kan blokere oliestrømmen afhængigt af adapterens design.
9 ▼
Placering
Placeringen af oliekøleren afhænger af brugsområdet, men den monteres normalt, hvor der er plads. Et vigtigt aspekt ved installationen er også, hvordan luften ledes gennem køleren. Et godt eksempel er originalt monterede kølere. Bilproducenter har ofte mange begrænsninger, der gør størrelsen og placeringen af radiatorer vanskelig. Derfor udnyttes kølerens størrelse og effekt maksimalt ved hjælp af kanaler, der tvinger luften direkte fra udtag foran gennem cellepakken. Samme princip gælder for transmission, hvor man ønsker at lede luften gennem cellepakken for at kunne få en mere kompakt køler med tilsvarende effektivitet som en større uden luftstyring. Man ønsker derfor at opnå en høj luftstrøm gennem en given cellepakke.
10 ▼
Termostat eller ej
Kort sagt: Du behøver ikke have en termostat til oliekøleren, men en termostat er meget fordelagtig, fordi motoren hurtigere når arbejdstemperaturen.▼
▼
-
Motor og tuning
- Krumtaphusventilation Information
- Motorblokke: Dele og hvordan de passer sammen
- Motordæksafstand
- Toppakning - Informasjon
- Installer lejer i motoren
- Motorleje Information
- Dumpventil: Information og montage
- Spjældhus - Information
- Støj fra motor - Fejlfinding
- ARP bolte: Materialer og specifikationer
- Hvad betyder citater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering af plejlstænger
- Montering af stempelringe TIP
- Olie system motor
- Oliekøler - Information og FAQ
- Problemer med kølesystemet på en bil
- Udstødningsbandage
- Udstødningsrør: Hvilket materiale skal du vælge? [+ekstra information]
- Udstødningssystem: Dele og montage
- Udstødningsværdier - Information
- Vandpumpe til motor