Motorblok: Dele og hvordan de passer sammen

Her får du et forenklet overblik over, hvilke dele der er monteret i en motorblok, og hvordan de virker / hænger sammen.
De forskellige dele er opdelt i overskrifter som vist nedenfor. Disse overskrifter giver tilsammen et billede af, hvilke dele der kan bruges, og om en opgradering er nødvendig eller ej. Bemærk venligst, at det kan variere mellem forskellige producenter.
De forskellige dele af en motorblok er som følger:
- Motorblok
- Stempler
- Plejlstæng
- Krumtapaksel
- Motorleje
- Pakninger
- Bolte
- Olie pumpe
- Motorolie
- Konklusion
Det kaldes en short block når det kun er en motorblok med indhold uden topstykke.
Det kaldes en long block, når en kort blok er monteret med topstykke og knasttræk.
1 ▼
Motorblok
Motorblokken er den nederste del af en motor. Den forbinder og smører alle indvendige dele ved at oliepumpen skubber olie gennem motorblokkens passager.
Det er vigtigt, at alt, hvad der udføres med en motor, bliver grundigt vasket og rengjort. Oliekanaler er den del, man let savner, da man ikke kan se igennem dem som en cylinderboring, f.eks. Rengør disse ordentligt, da du ikke kan inspicere dem visuelt.
Man borer cylinderboringer for at få en boring, der er rund og lige i forhold til de øvrige dele af motoren. Du laver huncylinderboringen, så stempelringene har en overflade at slide imod for optimal tætning.
Dæk topstykket/flad overfladen ud mod cylinderhovedpakningen, så motorblok og topstykke får en pæn og lige overflade at tætne mod. Øvrige emballageflader skal være rene og fri for ridser.
Alle ovenstående dele får tilsammen en motor til at køre uden lækager.
2 ▼
Stempler
Stemplerne i en motor har til opgave at komprimere luft/brændstofblandingen i forbrændingskammeret. Sammen med stempelringene holder de tæt mod cylindervæggene. Vælg stemplets diameter i henhold til motorblokkens boringsstørrelse. 96,25 mm cylinderslag = 96,25 mm stempel = Stempelafstanden er i stemplet og er beregnet af producenten for optimal drift.
Selv kompression er noget, der er angivet på stempler. Dette er for den originale specifikation, medmindre andet er angivet. Ud over dette er der mængder med andre data på stempler såsom dome/dish, kompressionshøjde, frigang fra topdæk, stempelboltdiameter og med dette som hjælp kan man så beregne kompressionsforholdet med mere.
Et stempel indeholder, medmindre andet er angivet, følgende dele:
- Stempel
Eftermarkedsstempler er smedet i ét stykke og designet til at modstå høje udgangseffekter.
- Stempelringe
Montering af stempelringe sammen med honing bestemmer, hvor god tætningen mellem stempel og cylinderboring bliver. Det bestemmer med andre ord en stor del af motorens effektivitet.
- Stempelbolte
Stempelbolte kan opgraderes til forstærkede for høj effekt.
- Stempelbolt låsning
Denne låsning er en clips, der er monteret i hver ende af stempelstiften for at forhindre den i at glide ud af position.
Eftermarkedsstempler kan ofte have en form for belægning på stempelskørtet. Denne belægning reducerer støj og giver bedre modstandsdygtighed over for varme. Samling af stempler sker sammen med producentens anvisninger. De er ofte mærkede og det er vigtigt at denne type markering følges så eventuel forskudt stempelstift og andre asymmetriske dele ender som de skal.
Stempelkøledyser er noget, der er godt at installere, hvis der ikke er originale i motorblokken. Det er en mere avanceret bearbejdning, men hjælper med at køle stemplerne.
3 ▼
Forbindelsesstænger
Plejstænger forbinder stemplerne med krumtapakslen. Disse måles i længden fra den midterste lille ende til den midterste store ende. Original på nogle modeller kan plejlstangen styre aksialt i stemplet. i eftermarkedet styrer denne næsten altid mod krumtapakslen, da der er bedre smøring i denne ende.
Den lille ende, der sidder mod stemplet i stempelbolten, har en bøsning monteret. Denne bøsning skal have korrekt slør mod stempelbolten, og bredden af den lille ende af plejlstangen skal være korrekt mod stemplet, så intet binder.
Den store ende af plejlstængerne er siddende forsynet med plejlstangsbolte mod krumtapakslen. De er delelige ved såkaldte overfald. Der er Hovedelejer monteret. Det er i disse lejer, at oliefrigang/lejefrigang styres ved at bruge standard eller ekstra lejefrigang/oliefilm.
De forskellige typer plejlstænger tilgængelige er:
- H-profil
- I-profil
- X-profil
4 ▼
Krumtapaksel
Krumtapakslen er den bevægelige del, som både stempler og stænger er forbundet med. Denne er monteret i rammelejer, som holdes sammen af rammelejedækslerne. Tryklejer er også monteret mindst ét sted. Ligesom beskrevet om motorblokken, har krumtappen også oliekanaler, der fører olie ud til krumtappens lejer for at smøre, når alt roterer.
Rammelejeudhæng, plejlstangsudhæng og udhæng i øvrigt må ikke vrides, drejes, ændres eller på nogen måde monteres anderledes end den oprindelige indstilling. Så går det ikke pga at hvert angreb er unikt parret med dets placering.
5 ▼
Motorleje
Alle dele, der har en større belastning på sig i motoren, har specifikke lejer monteret. For eksempel rammelejer, Hovedelejer og tryklejer.
Krumtaplejer er monteret i den store ende af plejlstængerne, rammelejer er monteret til krumtapakslen i motorblokken og tryklejer sidder i mindst én position ved rammelejerne for at give krumtapakslen aksial støtte, når koblingen er trykket ned (tryk plade, plade, svinghjul).
Originale, alle motorer har et olietryk, der giver god smøring til alle bevægelige dele i en motor. i forskellige situationer. Hvis noget ændres/ændres, ændres olietrykket og med det også smøringen. Et målt olietryk ved tomgang / visse omdrejninger ved én temperatur / én tilstand betyder ikke, at dette virker ved andre forhold. Sørg for at tjekke dette, hvis noget er ændret!
Ved skift af motorlejer så kan andre lagspil eller overdimensioner vælges. Dette er almindeligt, hvis noget er modificeret og skal kompensere oliefilm/tryk.
Når den ønskede type motorleje er anskaffet, lejespillet kontrolleres så der ikke er noget galt. Det er derfor ikke muligt at stole på, hvad der står på en æske, eller hvad der menes at være i motoren. Dette skal måles med korrekt måleudstyr. Ofte kan enklere midler som "plastigauge" bruges.
BEMÆRK! Hvis der anvendes større lejespalter på rammelejer, er det ekstra vigtigt virkelig at tjekke, at olien virkelig kommer ordentligt ud til plejlstængernes krumtap. normalt bliver olien for varm = tynd og slipper så endnu mere ud af rammelejet med det resultat at krumtapelejet skærer.
6 ▼
Pakninger
Pakninger er til at holde tæt mellem to komponenter og fås i forskellige designs. Det er vigtigt at læse instruktionerne på produktet / hos producenten, da mange kan kræve visse teknikker til.
- Toppakning
Denne pakning har indbyggede ringe rundt om forbrændingskamrene for at modstå de høje forbrændingstryk, der opstår. Der er også huller til vand og olie mellem motorblok og topstykke. denne pakning er stor, og boltene, der strammer topstykket sammen med den, skal trækkes i et bestemt mønster i en bestemt rækkefølge i forskellige trin. dette leveres af OEM eller producenten af boltene.
- Flydende pakning
Dette bruges oftest, hvor der er mere ujævne overflader, fx hvis oliepanden er lavet af presset metalplade. Hvis hullerne er for store til at tætne med en pappakning, bruges en flydende pakning som denne. Den er tyk og kan bedst sammenlignes med en tube af silikone.Flydende pakning til små mellemrum fås også, denne rulles normalt på i et tyndt lag. Instruktioner findes normalt på produktet.
- Pakkekasser
Disse tætner omkring begge sider af krumtapakslen i en motorblok. De forsegler, når de roterer.
- Andre pakninger
Så er der andre pakninger som papirpakninger (pappakninger), silikonepakninger, metalpakninger mv. Dette kan variere meget mellem producenter og produkter.
7 ▼
Bolte
Motorblokken har forskellige typer krav til forskellige dele, for at den kan holde sammen under belastning. Cylinderhovedbolte, rammelejebolte og plejlstangsbolte er noget, der specifikt stiller høje krav og skal monteres efter instruktioner. Ofte brugt forstærkede bolte til disse områder.
De forskellige typer bolte, der findes i en motorblok:
- Cylinderhovedbolte
Boltene, der holder topstykket og motorblokken sammen. - Rammelejebolter
Disse bolte holder rammens lejehætter sammen med motorblokken. - Plejlstangsbolter
Plejlstangsoverløb i den store ende er monteret med disse bolter. - Andre bolter
Andre bolte behøver ikke nødvendigvis at have samme krav som de ovennævnte bolte.
Med højt tunet motor eller hvis bilen skal bruges til racerløb, skal der altid bruges opgraderede/forstærkede bolte.
8 ▼
Olie pumpe
Oliepumpen arbejder sammen med motorblokken. Olie pumpes ud gennem kanaler i blokken, ud til alle roterende komponenter. Selv oppe i topstykket førte olie til at smøre knastaksler f.eks.
Oliepumpen drives af krumtapakslen og pumper mere olie ved højere omdrejninger, hvilket også er, når der skal cirkulere mere olie for at kunne smøres.
Våd sump er den mest almindelige type smøresystem. Oliepumpen suger blot olie op fra et oliebad placeret i bunden af motoren i en oliebeholder.
Tørsump har en separat beholder med olie, der kan monteres udvendigt fra motoren, fx i bagagerummet. En anden type oliepumpe bruges nu. dette trækker olie fra den eksterne olietank for at forsyne de bevægelige dele med olie, mens overskydende olie pumpes tilbage til den eksterne tank.
Oljepumpen har en sil / filter som hindrar smuts att komma med i systemet. en defekt oljepump ger skador på det mesta i en motor. Kontrollera därför noga att denna är i bra skick!
9 ▼
Motorolie
Mens mekaniske komponenter i en motor kan modificeres for at opnå forskellige resultater, kan olietypen også ændres for at opnå resultater. Det er et område, der er svært. Nøjagtige målinger i forskellige miljøer og omstændigheder før og efter ændringen er påkrævet. Selv da er det nemt at være gået glip af noget.
Brug OEM-specifikationer, der virker, og gå derfra.
Spørgsmål du skal stille dig selv:
- Hvorfor skifter jeg olien?
- Hvad vil jeg opnå?
- Er der andre der kører denne olie og samme motor setup?
10 ▼
Konklusion
Udover ovenstående dele har hver motortype og producent sine egne løsninger og tilføjelser, som ikke er inkluderet. Dette var blot en forenklet oversigt over, hvilke dele der er monteret i en motorblok, og hvordan de virker og er indbyrdes forbundne.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Krumtaphusventilation Information
- Motorblokke: Dele og hvordan de passer sammen
- Motordæksafstand
- Toppakning - Informasjon
- Installer lejer i motoren
- Motorleje Information
- Dumpventil: Information og montage
- Spjældhus - Information
- Støj fra motor - Fejlfinding
- ARP bolte: Materialer og specifikationer
- Hvad betyder citater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering af plejlstænger
- Montering af stempelringe TIP
- Olie system motor
- Oliekøler - Information og FAQ
- Problemer med kølesystemet på en bil
- Udstødningsbandage
- Udstødningsrør: Hvilket materiale skal du vælge? [+ekstra information]
- Udstødningssystem: Dele og montage
- Udstødningsværdier - Information
- Vandpumpe til motor