Afblæsningsventil: Information og FAQ

Afblæsningsventil intro
Sådan fungerer det: En aflastningsventil er forbundet til indsugningsmanifolden. Inde i ventilen er et hulrum/vakuumkammer indeholdende fjeder, membran og ventil. Membranen reagerer på trykændringer, der sker gennem en vakuumslange, der føres til indsugningen/plenumet og hjælper med at holde ventilen lukket ved ladetryk. Når gassen slippes ud, og der dannes et vakuum i indtaget, løftes membranen sammen med ventilen nu fra sit sæde og udløser ladetrykket.
På nogle dumpventiler er der en justeringsskrue, som man kan justere ved hvilket tryk ventilen skal aktiveres/aflastes. Hvis ventilen ikke er justerbar, kan du i stedet ændre fjederen for at ændre det tryk, som ventilen skal aktiveres ved.
Aflastningsventiler er ofte navngivet efter diameter. For eksempel er 50 mm en almindelig størrelse for ydeevne og eftermarkedet. Valget af den bedste ventil afhænger af, hvor meget ladetryk du vil køre, og den fysiske plads, der er til rådighed til installation.
Ikke alle ældre motorer er lavet til en åben dumpventil. De kan have brug for en ventil, der i stedet cirkulerer luften tilbage i systemet, ligesom en original ventil. Både åbne og recirkulerende ventiler har samme funktion, men forskellen er, hvor den overskydende luft går, ud i atmosfæren eller tilbage i motoren.
Den type motorstyring, din bil bruger, afgør, hvilken ventil du skal vælge. Hvis du har et system med en luftmassemåler, der måler mængden af luft, der kommer ind i indsugningssystemet. I dette tilfælde skal der anvendes en recirkulationsventil. Hvis der bruges en åben ventil, og der slippes luft ud i systemet, kan ECU'en ikke beregne den korrekte mængde luft, hvilket resulterer i forkert luftbrændstofblanding (lambda), hvilket igen betyder dårlig tomgang og motordrift. I disse systemer skal overtrykket føres tilbage til turbosystemet før kompressorens indløb, hvilket er hvad en recirkulationsventil gør.
Et styresystem der måler MAP værdien (trykket) er ligeglad med mængden af luft og så kan en såkaldt åben aflastningsventil med fordel bruges, da der ikke skal trækkes ekstra slanger eller rør for at føre overskydende luft tilbage i system.
Ofte stillede spørgsmål om afblæsningsventil/ FAQ
- Hvad gør en Afblæsningsventil?
- Kan en Afblæsningsventil være skadelig?
- Får du mere kraft med en Afblæsningsventil?
- Skal der være en ventil?
1 ▼
Hvad gør en Afblæsningsventil?
En dumpventil udløser trykket i systemet, når gassen frigives ved f.eks. skift. Dette er for at forhindre overtryk i at bremse turboens kompressorhjul.2 ▼
Kan en Afblæsningsventil være skadelig?
En dumpventil er ikke skadelig for motoren, hvis den ikke er installeret forkert. Hvis det derimod er forkert installeret, kan følgende ske.- Den er konstant åben, og styresystemet forsøger at kompensere med ladetrykket og overdrejer turboenheden.
- Den er åben i tomgang, og der kommer snavs ind i systemet.
- Den er for stram og frigiver ikke overskydende luft ved gasudløsning, hvilket vil få turboen til at bremse.
3 ▼
Får du mere kraft med en Afblæsningsventil?
Du får ikke mere kraft ved blot at skifte dumpventilen. Har du derimod en original dummyventil, der lækker, kan du skifte til en ventil, der holder tæt og derved rette en fejl. Desuden, hvis du har en tunet motor med høje luftstrømme, skal der muligvis bruges en ventil med større diameter for at kunne evakuere trykket hurtigt nok, også for ikke at bremse turboen.4 ▼
Skal der være en ventil?
Svar ja!
Den eneste opgave en dumpventil har er at "dumpe" / komme hurtigt af med turbotrykket ved gasning. Hvis dette ikke sker, vil turboen blive bremset, hvilket medfører et strømtab gennem registeret.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Krumtaphusventilation Information
- Motorblokke: Dele og hvordan de passer sammen
- Motordæksafstand
- Toppakning - Informasjon
- Installer lejer i motoren
- Motorleje Information
- Dumpventil: Information og montage
- Spjældhus - Information
- Støj fra motor - Fejlfinding
- ARP bolte: Materialer og specifikationer
- Hvad betyder citater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering af plejlstænger
- Montering af stempelringe TIP
- Olie system motor
- Oliekøler - Information og FAQ
- Problemer med kølesystemet på en bil
- Udstødningsbandage
- Udstødningsrør: Hvilket materiale skal du vælge? [+ekstra information]
- Udstødningssystem: Dele og montage
- Udstødningsværdier - Information
- Vandpumpe til motor