ARP bolte: Materialer og specifikationer

ARP fremstiller fastgørelseselementer af en bred vifte af materialer, fra populært rustfrit stål og 8740 krommoly til eksotiske legeringer udviklet til at modstå rumrejser.
Du skal også vide, at der er kvaliteter inden for specifikke legeringer. For eksempel er 8740 tilgængelig i fire kvaliteter:
- SDF (garanteret problemfri og fejlfri)
- CHQ ("cold head quality")
- Flygplan
- Kommersiell
ARP bruger kun de to første (SDF og CHQ), selvom de koster mere end dobbelt så meget som "Aircraft" kvalitet.
De forskellige materialetyper, der er omfattet, er:
- Rustfrit stål
- 8740 Chrome Moly
- ARP2000®
- L19
- Aermet®
- Inconel 718
- ARP3.5® (AMS5844)
- Custom Age 625 Plus®
- Titanium
Nedenfor gennemgår vi de forskellige kvaliteter, som ARP anvender.
1 ▼
Rustfrit stål
Rustfrit stål: Ideelt egnet til mange bil- og marineapplikationer, fordi rustfrit stål kan modstå varme og praktisk talt er uigennemtrængeligt for rust og korrosion. ARP "Stainless 300" er speciallegeret for ekstra holdbarhed. Det er poleret ved hjælp af en proprietær proces for at producere en smuk finish. Trækstyrke er typisk vurderet til 170.000 psi.
2 ▼
8740 Chrome Moly
8740 Chrome Moly: Indtil udviklingen af nutidens moderne legeringer blev krommoly betragtet som et materiale med meget høj styrke. Nu ses dette kun som et materiale med moderat styrke, 8740 chromemoly ses som et godt sejt stål, med tilstrækkelige udmattelsesegenskaber til de fleste konkurrenceapplikationer, men kun hvis gevindene rulles efter varmebehandling, hvilket er standard ARP-produktionspraksis. Typisk er chromemoly klassificeret som et hærdende og hærdende stål, som kan varmebehandles for at give trækstyrker mellem 180.000 og 210.000 psi.
3 ▼
ARP2000®
ARP2000®: ARP2000 er et legeret stål, der sikkert kan varmebehandles til et højere niveau, hvilket giver et materiale med højere styrke end 8740. Mens 8740 og ARP2000 deler lignende egenskaber, kan ARP2000 opnå en klembelastning på 220.000 psi. ARP2000 er meget brugt i racing og dragracing som en opgradering fra 8740 chrome moly i både stål- og aluminiumsbolte. Spændingskorrosion og brintskørhed er generelt ikke et problem, forudsat at der udvises forsigtighed under installationen.
ARP2000 er den klart mest almindelige kvalitet på eftermarkedet for topstykkebolte, rammelejebolte, plejlstangsbolte, svinghjulsbolte mm.
4 ▼
L19
L19: Dette er et førsteklasses stål, der er bearbejdet for at give overlegne styrke- og træthedsegenskaber. L19 er et materiale med meget høj styrke sammenlignet med 8740 og ARP2000 og kan levere en klembelastning på 260.000 psi. Den bruges primært til baneløb og dragracing-applikationer, hvor inertibelastninger overstiger ARP2000's spændeevne. Som de fleste højstyrke, bratkølende og hærdende stål, kræver L19 særlig omhu under fremstillingen for at undgå brintskørhed. Dette materiale er let forurenet og udsat for spændingskorrosion. Den skal opbevares godt olieret og ikke udsættes for fugt.
5 ▼
Aermet®
Aermet®: Med en typisk trækstyrke på 290.000-310.000 psi er Aermet en ny martensitisk superlegering, der er stærkere og billigere end de superlegerede austenitiske materialer, der følger efter. Fordi den kan opnå utrolig høje spændebelastninger, er den ideel til korte, men ekstreme miljøer såsom top brændstof, sjov bil og noget baneløb. Selvom Aermet er et slidt stål, der er langt overlegent i forhold til andre højstyrkestål i dets modstandsdygtighed over for spændingskorrosionsrevner, skal det holdes godt olieret og ikke udsættes for fugt.
6 ▼
Inconel 718
Inconel 718: Et nikkelbaseret materiale, der er i højtemperatur-, superlegeringsklassen, det har vist sig at være lige så velegnet til applikationer med lavere temperaturer. Dette materiale leverer trækstyrker i området 210.000-230.000 psi og udviser forbedrede træthedsegenskaber. Det bedste af det hele er, at Inconel 718 er fuldstændig immun over for brintskørhed og korrosion.
7 ▼
ARP3.5® (AMS5844)
ARP3.5® (AMS5844): Selvom de ligner Inconel 718, findes disse superlegeringer i mange jetmotorer og rumfartsapplikationer, hvor varme og stress angriber kritiske komponenters levetid. Det høje koboltindhold i denne legering, selvom det er dyrt, giver et materiale med overlegne træthedsegenskaber og typiske trækstyrker i området 260.000-280.000 psi. Immuniteten over for brintskørhed og korrosion af disse materialer er en vigtig designovervejelse. Disse materialer bruges hovedsageligt i plejlstænger, hvor ekstremt høje belastninger, høje omdrejninger og udholdenhed er vigtige faktorer - Formel 1, NASCAR og IRL applikationer.
8 ▼
Custom Age 625 Plus®
Custom Age 625 Plus®: Denne nyformulerede superlegering udviser overlegen træthedscykluslevetid, trækstyrke og sejhed – med fuldstændig modstandsdygtighed over for atmosfærisk korrosion og oxidation. ARP er den første til at udvikle fastener-fremstillings- og testprocesser med Custom Age 625+. Det bedste af det hele: det er billigere og forventes snart at erstatte MP-35 som det foretrukne materiale i højstyrke-serien af superlegeringer. Typisk trækstyrke er 260.000-280.000 psi.
9 ▼
Titan
Titanium: ARP tilbyder nu specialbestillingsbeslag lavet af en legering (Ti6Al-4V), der er specielt varmebehandlet (en proces udviklet af ARPs egen Russ Sherman) og giver overlegen styrke i forhold til andre titanlegeringer, der bruges i racing og luftfart. Materialet har en nominel trækstyrke på 180.000 psi og er meget korrosionsbestandigt. Den største fordel ved titanium er naturligvis dens vægt – som er omkring 40 % lettere end en sammenlignelig stålbefæstelse. Cylinderhovedbolte og tilbehørsbolte er ideelle applikationer til dette lette materiale.▼
▼
-
Motor og tuning
- Krumtaphusventilation Information
- Motorblokke: Dele og hvordan de passer sammen
- Motordæksafstand
- Toppakning - Informasjon
- Installer lejer i motoren
- Motorleje Information
- Dumpventil: Information og montage
- Spjældhus - Information
- Støj fra motor - Fejlfinding
- ARP bolte: Materialer og specifikationer
- Hvad betyder citater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering af plejlstænger
- Montering af stempelringe TIP
- Olie system motor
- Oliekøler - Information og FAQ
- Problemer med kølesystemet på en bil
- Udstødningsbandage
- Udstødningsrør: Hvilket materiale skal du vælge? [+ekstra information]
- Udstødningssystem: Dele og montage
- Udstødningsværdier - Information
- Vandpumpe til motor