Stort lager | # Egen udvikling | # Viden


Motorlejeinformation

 
 

Her vil vi gennemgå forskellige problemstillinger, der dukker op, når man taler om motorlejer.

  1. Forskellige typer motorlejer
  2. Leje spil
  3. Hvordan man måler lejefrigang
  4. Olietryk / Valg af olie
  5. Oversize
  6. KING Racing lagervarenummerbetegnelse
  7. ACL lagervarenummerbetegnelse
  8. Hvordan ved du, om det er en standardlejepil?
  9. Hvordan ved du, om det er et større lejespil?
  10. Hvordan ved jeg, at et motorleje er slidt?
  11. Hvad sker der, når et motorleje går i stykker?
  12. Hvad får motorlejer til at blive slidt eller knækket?
  13. Kan du bare udskifte ødelagte motorlejer?
  14. Kan jeg blande lagerhalvdele med forskellige spil?
  15. Hvorfor skifter lejehalvdelene farve?
  16. Er indhakket på lejet for at forhindre lejet i at dreje?
  17. Hvorfor kommer nogle rammelejer med løse tryklejer og andre med indbyggede?
  18. Hvorfor har nogle lejer kun tryklejer i den ene lejehalvdel og ikke i begge?
  19. Har mine lejehalvdele (dowel hole)?
  20. Hvilket aksialspil skal det være?
  21. Kan jeg bruge plastigauge til at måle lejespil?
 
 

1

Forskellige typer motorlejer

Der findes forskellige typer motorlejer, og de kan kort inddeles i tre hovedkategorier:
Rammeleje
Krumtapakselleje
Trykleje

Udover disse findes der også mange forskellige typer afhængig af motor, såsom knastaksellejer og forskellige typer lejer til balanceaksler, men de ovenstående tre typer er mest almindelige.

Hvorfor ikke bare bruge originalt leje med standard lejespil eller ekstra lejespil?

Et såkaldt "race"-leje eller eftermarkedsleje har som regel et finere materialevalg og er bygget fra starten til at klare den høje belastning, der opstår ved tunede motorer med højere forbrændingstryk og dermed højere belastning af lejet.

 
 
 
 

2

Lejespil

Når man vælger et leje, opstår spørgsmålet med det samme, hvilket lejespil man skal vælge. Lejeafstand er afstanden mellem leje og krumtapaksel.
Forskellige typer aktiespil kan se sådan ud:

  • H = 0.0125mm (.0005”) -Standard (STD) samme eller lignende lagerspil som originalt.
  • HX = 0.025mm (0.001”) -Større lagerspil end originalt

Forskellige typer lejer er navngivet forskelligt fra forskellige producenter.

Ovenfor kan vi se et eksempel, hvor ACL-bearings navngiver deres lejespalter med H eller HX, mens KING-bearings navngiver deres med STD for standard og STDX for større lejespalter. Bilproducenter udskriver normalt kun det brugte lagerspil, hvis du køber originalt leje.

Er større lejespil bedre?
En almindelig misforståelse er, at større lejeafstande er bedre på en tunet motor. Det er ikke tilfældet. Dette er meget individuelt for, hvordan man bruger motoren, og hvilke andre komponenter der anvendes.

Hvilket lejespil skal man bruge?
Hvilket lejespil der skal bruges afhænger af mange forskellige faktorer, men længere nede på siden finder du information om nogle nøglefaktorer, der spiller en stor rolle i valget af lagspil.


 

 
 
 
 

3

Hvordan man måler lejefrigang

1. Installer lejer i motoren og spænd lejehalvdelene til det specificerede tilspændingsmoment. Krumtapakslen må ikke monteres her. Mål nu hullets diameter med en mikrometer eller hulindikator.
2. Mål diameteren af ​​krumtapakseltappen
3. Forskellen vil være aktiespillet. Dette lejespil kontrolleres med Flexigauge.

Plastigauge / Flexigauge

Plastigauge och Flexigauge er en type plastik stykke, der placeres mellem lejet og krumtapakslen. Monter derefter lejehalvdelene med det tilspændingsmoment, der skal bruges. Plaststykket mellem krumtapakslen og lejet vil nu blive fladt. Derefter skilles lejehalvdelene ad for at kunne måle bredden af ​​plaststykket med den medfølgende målepind, som viser lejespalten på skalaen.
 

 
 

4

Olietryk / Valg af olie

Højere lejespil = lavere olietryk

En stor faktor, når man taler lejespil, er olietrykket. Hvis der vælges en større lejefrigang, vil olietrykket falde, hvis du holder andre komponenter urørt, da mere olie får lov til at evakuere mellem lejet og krumtapakslen. Hvis du kan acceptere det lavere olietryk, så er det okay, men du skal godt være opmærksom på, at lavere olietryk giver mindre tolerancer og større risiko for mekanisk berøring.

Tykkere olie

Hvis du har valgt større lejespalter af forskellige årsager, er en tykkere olie (forskellig viskositet) en måde at opretholde olietrykket på. Dette skal måles med en olietryksmåler, der er pålidelig. Målingerne skal foretages i tomgang op til højeste hastighed med omhyggelig overvågning, så olietrykket holdes inden for tolerancerne.

Uppgraderad oljepump

Ved større lejeslør kan en opgraderet oliepumpe være en løsning til at opretholde olietrykket. Derfor er en opgraderet oliepumpe også en almindelig opgradering for lejer med større lejespil.

 
 

5

Oversize lager

Slibet krumtapakseltap

I tilfælde af et motorstyrt eller på anden måde beskadiget krumtapaksel, slibes krumtapakseltabet for at fjerne den beskadigede overflade. Så vil krumtapakseltabet være mindre i diameter. Så bliver lejespalten automatisk større, hvis dimensionen på de tilsvarende lejehalvdele ikke justeres op. Justering af lagerfriheden til standard kaldes lageroverdimensionering. Hvis der er tale om en jordet krumtapaksel, anvendes overdimensionerede lejer, selvom der kræves større lejespil.

Overstørrelsen er trykt direkte i almindelig tekst og kan se ud som følgende i både millimeter og tommer:

  • 0,025mm
  • 0,25mm
  • 0,50mm osv.
 
 

6

KING Racing lejer artikelnummernavn

Performance motorleje

  1. Lejetype
  2. Antal lejehalvdele i et sæt
  3. Lagerkode
  4. Materiale type
  5. Lagerfunktioner
  6. Dimensioner
  7. Stregkode
  8. Kode til online aktivering
 
 

7

ACL lejer artikelnummernavn

Det sidste bogstav i varenummeret angiver lejespalten for ACL Race-seriens motorlejer som nedenfor:

H = 0.0125mm (.0005”)
HX =  0.025mm (0.001”) - Med ekstra lejespil
HD = 0.0125mm (.0005”) - Med ekstra sædehuller
HXD = 0.025mm (0.001”) - Med ekstra lejespil og ekstra sædehuller

 

 
 

8

Hvordan ved du, om det er et standard lejespil?

ACL og KING angiver standardlagerudsalg med suffikset -STD i deres varenummer.
OEM lejer kan normalt have forskellige betegnelser for standard lejespil.

 
 

9

Hvordan ved du, om det er et større lejespil?

ACL specificerer større lejespalter med suffikset HX i dets varenummer.
King angiver større lagerpladser med suffikset X i sit varenummer.
Disse varenummersuffikser giver 0,001” (0,025 mm) ekstra lejefrigang.

 
 

10

Hvordan ved jeg, at et motorleje er slidt?

En bankelyd fra motoren og/eller et lavere olietryk end normalt.

 
 

11

Hvad sker der, når et motorleje går i stykker?

Motorens bevægelige dele kommer i kontakt med motorlejer og skaber et slid, der afgiver metalstykker/metalspåner. Nu siver der mere olie fra lejeløbet, og der kan ofte høres en bankelyd.

 
 

12

Hvad får motorlejer til at blive slidt eller knækket?

For lavt olietryk eller for varm olie er de mest almindelige årsager til lejeslid. I begge tilfælde kan der ikke opretholdes en oliefilm mellem bevægelige og faste dele med knækkede lejer/motor til følge.

 
 

13

Kan du bare udskifte ødelagte motorlejer?

Når et motorleje går i stykker, skal de bevægelige dele kontrolleres omhyggeligt for slid, så der er stor risiko for, at disse skal behandles inden motoren samles.

 
 

14

Kan jeg blande lagerhalvdele med forskellige spil?

Ja, det er almindeligt at justere lejeslør ved at blande to lejehalvdele. Så får du mellem standard og 0,001” (0,025 mm) spil. Det er 0,0125 mm. Max forskel mellem lejehalvdelene må ikke være over .0005" (.013mm). Den tykkere lejehalvdel skal monteres hvor den største kraft er = i selve pælen og ikke i udhænget.

 
 

15

Hvorfor skifter lejehalvdelene farve?

Det sidste trin i fremstillingen af ​​motorlejer er galvanisering. I denne fase skifter lagets udseende til en mørk "slidt" farve, der kan variere fra sort / brun / blå / kobber. Denne farvning er kun i overfladens atomer og har ingen effekt på lagets ydeevne. Misfarvningen kan også formes på forskellige måder og se forskellig ud fra lag til lag. Hvis du åbner en ny pakke med krympefolie fra producenten, kan du derfor være sikker på, at alt er, som det skal være. Bare sørg for at måle lejespalter og tolerancer som normalt!

 
 

16

Er indhakket på lejet for at forhindre lejet i at dreje?

Nej, hakket er der kun, så lejet er 100% på plads. Mange nyere applikationer har helt fjernet hakket.

 
 

17

Hvorfor kommer nogle rammelejer med løse tryklejer og andre med indbyggede?

Dette afhænger helt af, hvordan OEM-producenten har gjort det. Hvis der er fordele ved at ændre dette, er det gjort.

 
 

18

Hvorfor har nogle lejer kun tryklejer i den ene lejehalvdel og ikke i begge?

I tilfælde, hvor kun den ene halvdel har aksiale lejer, har OEM-producenten besluttet, at denne lejeflade er nok til at håndtere de aksiale spændinger.

 
 

19

Har mine lejehalvdele dyvelhuller?

Det er normalt kun den nederste lejehalvdel, der sidder i pælens udhæng, der har et gennemløbshul, såkaldt "dowel hole".

 
 

20

Hvilket aksialspil skal det være?

Op til 70 mm akseltap: 0.10 – 0.15 mm (.004” - .006”)
70 - 90mm akseltap: 0.15 – 0.20 mm (.006” - .008”)
Over 90mm akseltap: 0.20 – 0.25mm (.008” - .010”)

 
 

21

Kan jeg bruge plastigauge til at måle lejespil?

Ja, plastigauge er et godt værktøj til at få en nogenlunde idé om aktiespil. Det er et must at vide, så aktiespillene er i orden. Hvis du ønsker at få dette 100%, skal der bruges passende værktøjer til at måle lager.