Tuning af en Volvo B230 turbo
Hvilke dele kan du bruge, og hvordan får du yderligere hestekræfter?
Volvo B230 information
Her er nogle hurtige grundlæggende fakta, som er gode at vide, når du vælger en B230-motor at tune.
B230 er en 2,3 liters støbejernsblok, der kan modstå høje effektydelser sammen med de rigtige komponenter. B230 har 8-ventil teknologi og dermed 2 ventiler per cylinder og en overliggende knastaksel.
B234 er samme motorblok som B230 men her med et 16 ventils topstykke hvor de 4 indikerer 4 ventiler pr cylinder og dobbelte overliggende knastaksler hvilket betyder mere ilt som igen kan producere mere kraft.
B230 varianter. eksempler er B230f, B230fk, B230ft, B234f osv. og hvad der adskiller sig er omgivende komponenter såsom topstykke, stempelkøledyser, styresystem, basisladetryk, katalysator osv. Et væld af detaljerede oplysninger om dette er tilgængelige online.
Stempelkøledyser er god til højere effekt, selvom det ikke er et krav. Motorblokke med turbo fra ~93 har stempelkøledyser monteret som standard. Dette er positivt, når man kører hårdere. Har du ikke disse, kan et mekanisk værksted eftermontere dem.
Krumtaphusventilation er noget der er tilpasset original motor, evt lidt mere. Når du tuner en motor, betyder det, at forbrændingstrykket bliver højere og dermed får du højst sandsynligt også højere krumtaphustryk. Denne skal ventileres for ikke at give problemer.
De forskellige trimtrin
Tuning af en motor kan udføres på mange forskellige måder, der giver forskellige resultater. Her viser vi hvilke dele der skal til for at nå de forskellige niveauer og præsenterer det i trin. Forskellige trin kan kræve mere eller mindre arbejde afhængig af hvilket startobjekt du har, men det giver et godt billede af hvilke dele der skal til.
Trim B230 "trin 1" ~200hp
- Effektboks / trimboks / chip
- Boost tryk kontrol / pysventil / MAC ventil
- Knastaksel
- Indsug/ forbedring
Trim B230 "trin 2" ~250hp
- Effektboks / trimboks / chip
- Boost tryk kontrol / pysventil / MAC ventil
- Knastaksel
- Dyse
- Brændstofpumpe
- Turbo
- Indsug / forbedring
Trim B230 "trin 3" ~300hp
- Effektboks / trimboks / chip
- Boost tryk kontrol / pysventil / MAC ventil
- Knastaksel
- Dyse
- Brændstofpumpe
- Turbo
- Grenrør
- Indsug / forbedring
- Luftmassemåler
- Intercooler
- Afblæsningsventil / dumpventil
- Kobling
Trim B230 "trin 4" ~400hp+
- Eftermarkedsmotorstyring (ECU)
- Boost tryk kontrol / pysventil / MAC ventil
- Knastaksel
- Dyse
- Brændstofpumpe
- Turbo
- Grenrør
- Indsug / forbedring
- Intercooler
- Afblæsningsventil / dumpventil
- Kobling
- Plejlstænger
- Brændstoffilter
- Brændstoftryksregulator
- Brændstofledninger
Mere information om delene
Der er mange forskellige dele, der kan bruges til de forskellige trimniveauer. Dyrt, billigt, nyt, brugt, originalt, eftermarked, modificeret osv. Nu vil vi fortælle dig mere om de forskellige dele og hvorfor du vælger dem. Vi linker også til de populære dele, der normalt bruges.

Effektboks / trimboks / chip
Her er en række varianter, som er blevet brugt gennem tiden. Du ændrer/justerer parametre som brændstof og tænding i softwaren i kontrolboksen, der styrer motoren. Denne modifikation kaldes anderledes, når du søger efter den. Guldkasse / trimboks / chip / brændstofchip / tændingschip mm. er alle navne på en modificeret software eller en helt anden kontrolboks med forskellig/modificeret software.
Grundtanken her er, at softwaren skal tilpasses den hardware, der er blevet udskiftet, for at have mere effekt.

Ladetryk kontrol
Ladetrykskontrol er nødvendig på alle biler med en turbo, der skal have mere kraft end grundlæggende ladetryk. Base ladetryk er, når wastegate og turbo er forbundet med en vakuumslange. Det grundlæggende ladetryk bestemmes så af, hvor meget tryk wastegate-fjederen kan modstå.
Dette tryk kan styres med en såkaldt ladetryksregulering. Så slipper du blot luft mellem turbo og wastegate. På den måde bliver wastegate-fjederen ikke udsat for så højt tryk, selvom turboen kan blive ved med at snurre op.
Pysventil (strypventil) kaldes ladetryksstyringen som nemt monteres på slangen mellem turboen og wastegate for at lukke luft ud. Denne justeres én gang, så er den i en fast position.
Elektrisk ladetryk kontrol er også en slags ventil, men den styres så af motorens styresystem ved at åbne og lukke. Dette giver bedre kontrol
Grundlæggende ladetryk styret som sagt af wastegate-fjederen. Ved at skifte til en justerbar wastegate eller skifte wastegate-fjeder, i stedet for en ladetrykskontrol, kan du justere det maksimale ladetryk ved at justere eller skifte til en hårdere wastegate-fjeder.
Der findes flere varianter af ladetryksstyring, men ovenfor er tre af de mest almindelige.

B230 Knastaksel
Knastakslen er noget, der ofte ændres på et tidligt tidspunkt, når man tuner B230 for at tillade mere ilt ind i motoren. Så hvis du ikke allerede har nogen af knastakslerne nedenfor i motoren, er en ændring som regel på sin plads. Hvis du ikke køber en ny eftermarkedet knastaksel, er der nogle muligheder, som er originalt monteret.
H-Knastaksel
Original monteret: B23E
K-Knastaksel
Original monteret: B23E
V-Knastaksel
Original monteret: B230E, B200E
VX-3-Knastaksel
Original monteret: B230FB
A-Knastaksel
Original monteret: B23, B230A, B230ET

Dyser
Originale dyser er normalt tilpasset til original effekt og måske lidt mere. Når du skal tune en motor, skal der mere brændstof til, og så skal du måske skifte fordeler, da den originale ikke kan flyde nok. Dette kan måles, men blot ved at se på denne guide eller hvad andre kører med, kan du få værdifuld information om hvornår du skal skifte og hvilke spredere du skal skifte til. Mere information om spredere kan findes her.

Brændstofpumpe
Brændstofpumpen skiftes af samme grund som fordeleren, selvom denne ofte formår at producere mere effekt end den originale fordeler = den holder længere i trimtrinene. Der tilføjes dog et andet aspekt, og det er filtre, der kan blokere og fungere som en begrænsning. Derfor anbefales det at udskifte brændstofpumpens forfilter som minimum. Mere information om brændstofpumper kan findes her.

Luftmassemåler B230
Luftmassemålere måler luftstrømmen ind i motoren. Originale luftmassemålere har en indvendig diameter og sensor, der er tilpasset original hardware og styresystemer. Når du udskifter turboen og andet hardware, bliver værdien forkert, og der bruges en anden luftmassemåler. Oftest bruges en standardsensor men med et større hus. Dette er ikke nødvendigt at justere, når du bruger eftermarkedskontrolsystemer, da du justerer til tryk i stedet for estimeret luftmængde.

Turbo
For at producere mere strøm kræves der mere luft (ilt). Dette genereres ved at skifte til en større turbo, der kan levere mere luft. Du kan regne med, hvilken turboenhed der vil være den bedste med den nemmeste ting at se hvad andre bruger til turbolader. Så får du et gennemprøvet koncept.

Grenrør
Volvo B230 original Grenrør kan hænge med en smule op i kraft. Det, der afgør, hvornår det er tid til at skifte, er modtrykket, og hvilken type forbindelse moto turboen har ved opgradering af turboen. En rettesnor når man taler om turbo/Grenrør er, at trykket i Grenrør ikke må overstige turbotrykket.
Modtryk forklaret: ved 1 bar overtryk ved f.eks. 4500 rpm bør der ikke være mere end 1 bar modtryk i manifolden.
Det kan være svært at måle præcist på dette, men man mærker hurtigt, når turboen ikke leverer mere kraft og i stedet genereres unødvendigt meget varme. Det er ikke godt, da det er på grænsen af, hvad turboen kan klare.

Indsug / förbättring
Volvo B230 har ligesom andre biler et originalt luftfilter, der skal rense så godt som muligt. Dette fungerer som en begrænsning ved trimning af motoren. Derfor er indløbet til turboen forbedret og et luftfilter, der flyder bedre, bliver skiftet.
Tænke på at lav indtagstemperatur er en stor faktor for mere effekt. Derfor er et friluftsfilter, der sidder i motorrummet og suger varm luft ind, ikke en god løsning. Hvis man derimod skærmer for luftfilteret og motorens varme og tilfører frisk luft til luftfilteret, vil det have en god effekt. Ligesom originalen, men med et luftfilter, der flyder bedre.

Intercooler
Standard intercooler hjælper med at afkøle indsugningsluften for at få en lav indsugningstemperatur. men som vi skrev om før, vil en tunet motor med højere ladetryk generere mere varme. Mere varme fører igen til en højere indsugningstemperatur. Nu er det tid til at skifte til en mere effektiv intercooler. Her kan du læse mere om hvordan en intercooler fungerer.

Afblæsningsventil / Dumpventil
Standard dumpventilen er en sort plast Bosch. Dette fungerer godt ved lavere tryk. Men når man hæver ladetrykket i kombination med, at ventilen er gammel, kan den som regel ikke holde tæt længere. Det er nu tid til at skifte til en anden dumpventil, der kan holde lukket. Mange ønsker også en "åben" dumpventil, men denne bør ikke bruges ved brug af luftmassemålere. Dette skyldes, at den målte luft, der går ind i motoren, ikke er korrekt, når den åbne dumpventil slipper luften ud i atmosfæren.
Det er dog fint at bruge en åben dumpventil med et eftermarkedskontrolsystem, da det ikke måler luftflow men tryk i stedet.

Kobling
Original kobling er lavet til original effekt og lidt mere for at kunne trække trailere og lignende. Når du trimmer, er originalen ikke nok til længe. Den er måske allerede brugt og lige klar til original effekt. Når du så trimmer, kan den ikke holde længere.
Du kan opgradere forbindelsen på mange forskellige måder, og der er to ting, der afgør valget.
Kørbarhed er vigtigt, hvis du skal bruge bilen i din hverdag. Så vil du måske ikke have sinterlameller og en trykplade, der er for stærkt trappet. Heller ikke en multi-disc motorsportskobling, der rasler og larmer meget.
Effekt er en anden grund til at vælge en bestemt type kobling. Hvis du vil have meget kraft, skal du muligvis skifte til en flerpladekobling, der kan klare mere kraft eller bruge en sinterplade og en trykplade, der er stærkere.
Her kan du læse om forskellige koblingstyper
Koblingspartel "det værste" Økologisk lamel til gadekørsel Trykplade M900 Trykplade M46/M47 Svinghjul

Plejlstænger
Når du trimmer yderligere, skal indvendige dele udskiftes. Plejlstængerne er den svageste del af motoren og tager bygningen til næste trin.
Når man river motoren ned for at udskifte plejlstængerne, benytter mange også lejligheden til at opgradere andre ting som oliepumpe, topstykke, stempler, motorlejer mv.
Plejlstængerne skifter du til at have samme mål som originalen, men så med H-profil eller I-profil, så disse kan klare mere kraft end originalen.
Når du kommer til dette trin, er der en masse god information her.

Eftermarkedsmotorstyring (ECU)
Hvis du vil tune "mere" eller vil have mest muligt ud af motoren og gøre den mere moderne, kan du erstatte det originale styresystem med et eftermarked. Dette sker normalt efter 300-350 hk, da det er meget nemmere at gøre det. Du får også bedre kontrol over, hvad der sker. Udover god motorstyring, med nogle velvalgte indstillinger og sensorer, får du også meget større sikkerhed med eftermarkedet ECU'er.
Knastaksel sensor (Home signal)
Volvo har sin fordeler monteret bag på topstykket mod torpedovæggen på de fleste modeller, men de motorer der var i Volvo240 har denne monteret på blokken i stedet for.
Indsugningstemperaturføler (IAT)
Lufttemperaturføleren er oprindeligt monteret i luftmassemåleren, og når du skifter til et eftermarkedsstyringssystem, styres dette med lufttryk og ikke luftstrøm. Derfor fjernes luftmassemåleren og så anvendes i stedet en separat lufttemperaturføler, som monteres i trykrøret eller indtaget.

Motorpakke
Du kan finde på en masse sjov med en B230-motor, som er et rigtig godt udgangspunkt for tuning. Ovenstående links til produkter er blot eksempler og går du ind i de enkelte kategorier finder du flere.
For dem, der vil trimme mere, findes der lidt større pakker, der har de fleste større dele samlet.
Volvo B230 600hp nederste del (8V) Volvo B230 600hp cylinderhoved dele (16V) Volvo B230 600hp cylinderhoved dele (8V)