Stort lager | # Egen udvikling | # Viden

Toyota 2JZ Nederste del

Her har Speeding samlet motordele til at bygge Toyota 2JZ bundsektionen. Udover motordele som stempler, plejlstænger, tandremme, pakninger mv. du får også tips til, hvad du kan bruge til andre dele til dit byggeri. Ikke mindst får du en god idé om, hvad der er til rådighed, og du kan nemt sammenligne delene med hinanden. Du kan få yderligere information ved at klikke på hvert enkelt produkt.

2JZ standard motorspecifikation
Motorkode: 2JZGE/GTE
Borstørrelse: 86,00 mm
Cylinderkapacitet: 2997cc
Slaglængde: 86,00 mm
Ventiler: 24
Blokhøjde: 219,00mm
Comp. forhold: 8,5:1
Volumen øverst: 45,00cc
Toppakning: 1,42 mm
Plejlstangslængde: 142,00mm

2JZ smedede stempler

Normalt holder man sig til det originale kompressionsforhold på 8,5:1 (8,0:1 - 9,7:1). Lavere komp på stemplerne behøver ikke at betyde et lavere kompressionsforhold end originalt. Fladt topstykke og tyndere cylinderhovedpakning kompenserer hurtigt for dette. Det samme gælder i den anden retning. Hvis der anvendes brændstof med højere oktantal eller ethanol, tillades et højere kompressionsforhold og dermed også en stærkere motor. Ved hjælp af alle de forskellige stempler, der tilbydes, kan du kombinere den pakke, der passer bedst til formålet.
Bemærk! Vælg altid den første overstørrelse på stempler, hvis du ikke har fået OK fra motorbyggeren om, at blokken passer godt, så den oprindelige dimension kan bruges.


Vejledning til slibning i stempelringe

Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (86,00mm)

Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (86,00mm)

9.257 DKK.
Comp: 8.3 / Plejlstæng...
Mere info Køb nu
Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (86,25mm)

Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (86,25mm)

9.257 DKK.
Comp: 8.3 / Plejlstæng...
Mere info Køb nu
Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (86,50mm)

Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (86,50mm)

9.257 DKK.
Comp: 8.4 / Plejlstæng...
Mere info Køb nu
Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (87,00mm)

Wiseco Stempler Toyota Supra 2JZ (87,00mm)

9.257 DKK.
Comp: 8.5 / Plejlstæng...
Mere info Køb nu

2JZ plejlstænger

2JZ Plejestænger er 142 mm lange originale og det er også normalt den givne længde på eftermarkedet. Med standard 86mm slaglængde, 142mm plejlstænger og 34mm kompressionshøjde på stemplerne ender du som regel med 8,0:1 - 9,7:1 kompressionsforhold, hvilket tager dig et godt stykke over 1000hk, hvis du vil. I-profil plejlstænger anbefales, da de kan klare større kræfter, der opstår.

 Tilspændingsmoment plejlstænger

2JZ Rammeleje

Ved motoropgraderinger udskiftes rammelejer normalt med alternativer fra eftermarkedet. Rammelejer og andre lejer påvirkes negativt af for høj olietemperatur. Dette kan hurtigt forsvinde ved høj effekt og dårlig køling. Hold øje med motortemperaturen!

Vejledning til montering af motorlejer
At vælge det rigtige aktiespil

2JZ Krumtapakselleje

Ved motoropgraderinger udskiftes krumtap lejer også normalt med alternativer fra eftermarkedet. Disse fås med standard oliefilm men også som "HX" eller "STDX" i suffikset hvilket betyder mere lejespil - en tykkere oliefilm. Hvis olietrykket ligger inden for det "godkendte" område, og der anvendes en større lejefrigang, kræver dette normalt en oliepumpe med et højere flow, så man ikke mister olietrykket. Højt omdrejningstal med for lille lejespil kan skabe for højt olietryk med andre problemer. Krumtaplejer der sidder længere ude på krumtapakslen er både påvirket af olietemperaturen, men de er også mere afhængige af olietrykket og derfor er korrekt lejespil vigtigt!

Vejledning til montering af motorlejer
At vælge det rigtige lejespil

2JZ Smedet krumtapaksel

Original krumtapaksel kan klare rigtig høj effekt, men en udskiftning kan være passende af andre årsager. For eksempel hvis du skal stryge motoren ved at ændre slaget.

2JZ Rammelejeangreb

Billetrammelejeangreb er nødvendige for 2JZ konkurrencemotorer eller motorer med høj effekt. De fleste gadebiler med høj effekt bruger disse overfald. Med den øgede kraft, som 2JZ-motorer normalt har, fører det til revner og andre problemer med overfaldene. OEM-rammelejeraids er ikke designet til de kræfter, der opstår ved fordobling eller endda tredobling af kraften. Fungerer med både 2JZ-GTE-motoren, der findes i Supra-turboen, samt 2JZ-GE-motoren, der findes i N/A-modeller. Husk på, at blokken skal linjeslibes med disse beslag (dette gælder uanset hvilke beslag du skal have, som ikke har været i motoren siden før) Vi anbefaler, at du bruger helt nye ARP bolte og lejer ved montering af disse rammelejebeslag .

 
 
 

2JZ Cylinderhovedbolte

Når det kommer til cylinderhovedbolte, har ARP markedet. Klart. Alle ønsker at stramme den nederste del og topdækslet med ARP bolte. Kort sagt 11mm ARP2000 bolte op til omkring 1000hk. Over 1000 hk til omkring 1500 hk er topstykket spændt med 11 mm Custom Age 625+ bolte. Herefter laves der nye huller og bruges 12mm Custom age 625+. Selvfølgelig kan du bruge Custom Age eller 12mm allerede med mindre kraft, men det er ikke nødvendigt. Men det kommer selvfølgelig også helt an på, hvad bilen skal bruges til.

2JZRammelejebolte

Rammelejeboltene er måske den nemmeste af alle? I hvert fald når du skal købe dem. Så kører du ARP2000. Har du 1000+ hk, bruger du disse sammen med Billet rammelejeangreb. Klar. Hold blot øje med tilspændingsmomentet.

-10%

Toyota Supra 2JZ - ARP Hovedlejebolte

2JZ Toppakning

Original er cylinderhovedpakningen 1,42mm. Ved høj effekt er trykket i forbrændingskammeret også højere. Det betyder ofte, at den originale cylinderhovedpakning ikke kan holde tæt. Derfor ændres dette til en opgraderet eftermarkedspakning. Toyota 2JZ original toppakning skulle kunne klare cirka 800 hk, men eftermarkedet er normalt nemmere at få fat i.

2JZ Pakninger

Uanset om en motor er original eller tunet, bruges de fleste pakninger uden nogen form for opgradering. Toppakningen er undtagelsen.

2JZ Kamrem

Kamremen er også en vigtig del af en motoropbygning. Tidligere brugte man racerknastremme, men nu bruges der flere materialer i OEM-knastremme, der er endnu stærkere end de tidligere racerknastremme. Så det bedste tip her er at købe en tandrem fra et kendt mærke som Gates eller lignende. Det er også vigtigt, at strammer og løbehjul er af et godt mærke!

2JZ Multirem

2JZ har få problemer generelt, men et problem er multibæltespringene. Dette løses nemt med et nyt beslag til remstrammer/servo. Sørg også for, at multiremmen er af god kvalitet, så den ikke hopper og sætter sig fast i tandremmen.

2JZ Olie pumpe

Standard oliepumpe eller opgraderet? Uanset hvad, sørg for at oliepumpen er i god stand. Hvis ikke, risikerer andre motorkomponenter også at blive beskadiget. Hvis du skal bruge en OEM oliepumpe, så tjek dette omhyggeligt eller køb en ny, hvis du er usikker på dens tilstand. Skal du have en opgraderet oliepumpe med et højere flow, er der alternativer. Dette sker normalt, når du har valgt større aktiespil.

2JZ Vandpumpe

Vandkølingen påvirker også afkølingen af ​​motorens olie. Sørg for at have et velfungerende kølesystem og olietemperaturen vil også holde sig på et godt niveau.