Koblingslamel - Økologisk og sinterplade

Information om koblingsskiver
- De forskellige dele af lamellen
- 4, 5 eller 6-puck?
- Forskellige størrelser lameller
- Forskellige tykkelser af lameller
- Forskellige typer materialer
- I hvilken retning er lamellen monteret?
- Stum eller fjedrende lamel?
- Monter lamel
1 ▼
De forskellige dele af lamellen
En mute koblingslamel består normalt af 4 dele
- Friktionsmateriale
- Lamelskive
- Hub
- Nitter
2 ▼
4 eller 6 puck?
Disse to er ækvivalente, men hvis du skal vælge, har 6-pucken bedre køreegenskaber og er ikke så "hakkende" som 4-pucken. 4-puck kan klare lidt mere moment end 6-puck.
Hvis værdierne for, hvad de forskellige lameller kan klare, skal udskrives, ville det se sådan ud:
4puck sintret lamel kan klare cirka 25-30% mere moment end en organisk lamel.
6puck sinter lamel kan klare cirka 24-29% mere moment end en organisk lamel.
5 puck er usædvanligt, men karakteren er mellem 5 og 6 puckede lameller.
3 ▼
Forskellige størrelser lameller
Der er forskellige diametre af lameller, men du kan groft opdele dem i to grupper.
-Original og Motorsport
Originaler er normalt 215 mm eller mere. Eksempler på størrelser er 215 mm, 228 mm, 240 mm og 250 mm.
Motorsport er normalt op til 200 mm. Eksempler på størrelser er 115 mm, 140 mm, 184 mm og 200 mm.
Større diameter betyder mere friktion og kan dermed håndtere mere overførbart drejningsmoment.
Mindre diameter betyder mindre inertimoment, når massen bevæges mod midten. Det betyder mindre masse der skal accelereres og dermed en hurtigere motor = almindeligt i motorsport.
En større kobling kan absorbere mere varme, før den risikerer overophedning. En mindre kobling kan ikke optage så meget varme og blandt andet bruges der i stedet flere skiver. En såkaldt multi-disc kobling.
4 ▼
Forskellige tykkelser af lameller
Lamellens tykkelse afhænger normalt af flere årsager, men tykkelsen bestemmes normalt af materialetypen og lamellens diameter.
215-265 mm lam er normalt over 7,8 mm tykke, da både lamelskiven og friktionsmaterialet er tykkere på grund af den større diameter
Sinterpude koblingsskive er ~7,8 mm
215-265 mm organisk koblingsskive er ~8,2 mm
184-200 mm sinter pad koblingsskive er ~7,2 mm
Afhængigt af producenten kan 184 mm sintrede lameller også være ~2,6 mm eller ~7,5 mm
5 ▼
Forskellige typer materialer
Der bruges tre forskellige materialer på koblingsplader afhængigt af brugsområdet. Økologisk lamel, Sinterlamel med belægning og Sinterlamel uden belægning.
Økologisk lamel
Såkaldte økologiske lameller bruges inden for OEM og også til eftermarkedet. Det er det blødeste og mest skånsomme ved gearkassen. Dette materiale er velegnet til gadekørsel for dets bløde engagement, hvor du får lov til at glide på koblingen.
Dette materiale er dog ikke specielt temperaturbestandigt og bruges ikke i konkurrencesammenhæng, eller hvis der skal laves mange hurtige starter, hvor der genereres varme.
Denne kobling opfører sig som en original kobling og er den nemmeste at køre, hvis du ikke har brug for temperaturmodstand som en sinter.
Sinter pad / Cerametallic
(Sinter lamel med belægning)
Sinterbelægning er en lamel, der har sinterpucke nittet til en skive. Disse kan modstå væsentligt højere temperaturer end organiske belægninger. -Mange gange dobbelt så høj temp!
Da der er nittet en puck på hver side af skiven, tillades et vist slid, før du skal skifte lamellen. Denne egenskab gør lamellen velegnet til konkurrencer, der indeholder starter, eller hvor du skal slippe clutchen.
Når en lamel med sintret belægning begynder at blive slidt, kan du kun udskifte denne og beholde de gamle slidflader, hvis de ikke er blevet beskadiget.
Denne type kobling er meget fleksibel på grund af dens temperaturbestandighed sammen med acceptable servicebehov og driftsomkostninger.
Sinter / Metallic
(Sinter lamel uden belægning)
En ren sinter er en meget let konstruktion, der kan modstå høje temperaturer og bruges i baneløb og i formelbiler. En sinter har meget lidt frigang til slid. Når en sinter er slidt, udskiftes både lamellen og friktionsfladerne omkring den.
Denne koblingstype er let og kompakt men også lidt mere ekstrem pga dets højere servicebehov.
6 ▼
I hvilken retning er lamellen monteret?
Hvilken retning lamellen er monteret er et almindeligt spørgsmål. Det er ligegyldigt, så længe navet med splines har fuld kontaktflade med gearkassens indgangsaksel, og at ingen dele går i indgreb mekanisk.
Dette gælder også, hvis lamelskiven er asymmetrisk, dvs. spalteskiven er forskudt i en eller anden retning.
7 ▼
Stum eller fjedrende lamel?
En mute-lamel har færre komponenter end den affjedrede lamel, derfor er der mindre sandsynlighed for, at mute-indstillingen roder. Den affjedrede lamel giver i stedet et blødt indgreb, såkaldt rykudjævning. man siger normalt at en stum sinterlamel "stikker" og disse fænomener reduceres drastisk med en affjedret lamel.
Til væddeløb og konkurrence anbefales en affjedret lamel ikke pga jo flere komponenter betyder højere risiko.
8 ▼
Monter lamel
Ved montering af en kobling med trykplade, lamel og svinghjul er det vigtigt, at intet binder, og at intet går i indgreb mekanisk. Prøv også at spinde delene i hånden, så intet fanger da heller. Der er stor forskel på en affjedret lamel og en lamel uden fjedre. Den affjedrede lamel fylder meget mere end den uaffjedrede lamel.
En trykplade er normalt tilpasset til en vis tykkelse af lamellen (lamellens slidflade). Dette skelner mellem forskellige trykplader. Selv typen af montage/konstruktion på trykpladen er forskellig. Hvis den korrekte tykkelse af lameller ikke anvendes, vil koblingens fulde potentiale ikke blive opnået, den kan måske ikke engang klare 50% af den specificerede effekt.
Derfor er det vigtigt at sikre, at lamellen får det korrekte spændetryk, at intet sætter sig mekanisk, og at intet binder.