Monteringsvejledning Svinghjul

Vi anbefaler altid, at en erfaren mekaniker monterer svinghjulet, efter at følgende kontroller er foretaget omhyggeligt.
- Tjek svinghjulet
- Startring på svinghjul
- Udløserring på svinghjul
- Slidflade med original kobling
- Slidflade med ydeevnekobling
- Svinghjulsleje
- Montering af trykplade
- Slave cylinder
- Skruer
- Svinghjulsbolte
- Endelig kontrol
1 ▼
Tjek svinghjulet
Tjek det nye svinghjul og sammenlign med det gamle. Vil dette passe?
Placer svinghjulene på en plan overflade ved siden af hinanden med monteringsfladen mod krumtapakslen nedad.. Her kan du nemmere tjekke om aftrækker, startring, slidflade, monteringsflade etc. passer til det gamle svinghjul i højde og diameter.
2 ▼
Startring på svinghjul
Hvis du har det eksisterende svinghjul, er det nemt at kontrollere, om startringen passer. Hvis du ikke har det gamle svinghjul eller præcise mål, bliver det sværere at tjekke om startringen passer. Så skal svinghjulet blot monteres og kontrolleres derefter. dette er svært at gøre godt, så det anbefales at have et originalt svinghjul. Når svinghjulet så er monteret, bør spillet mellem drevet og startringen ideelt set ikke være større end ~1 mm, da der kan opstå skader over tid.

3 ▼
Udløserring
Hvis svinghjulet har en udløserfælg, skal du omhyggeligt kontrollere højden fra krumtapakslens monteringsflade til toppen af aftrækkeren samt bredden og diameteren, ligesom du gør med startfælgen. Tjek også hvor den "missing tooth" sidder i forhold til svinghjulets styrestift mod krumtapakslen. Dette for at kunne bruge de originale indstillinger for triggeren og ikke skulle måle nye værdier, selvom det også fungerer glimrende med en eftermarkeds ECU. Mange svinghjul har asymmetriske boltemønstre. Sensoren skal sidde med et slør på mindre end ~1 mm fra svinghjulets udløserkant.

4 ▼
Slidflade med original kobling
Anvendes en original kobling, skal slidfladen på det nye svinghjul være i samme højde som det gamle (+- et par mm er normalt i orden). Dette er for at de originale lamelsplines/nav vil have 100% indgreb på gearkassens indgangsaksel.
5 ▼
Slidflade med performance kobling
Hvis der anvendes en præstations-/motorsports-/specialkobling, skal slidfladen på det nye svinghjul måles omhyggeligt. Man kan ikke have koblingen for langt fra motoren, for så kan trykpladen tage imod gearkassens eksplosionsdæksel. Man kan heller ikke have koblingen for langt fra gearkassen, for så får lamelnavet/splines måske ikke 100% indgreb på gearkassens indgangsaksel.

6 ▼
Svinghjulsleje
Langt de fleste svinghjul har et støtteleje i midten af gearkassens indgående aksel. Så behøver du aldrig at bekymre dig om, at lamelnavet ikke får fuldt indgreb med gearkassens indgangsaksel. Indgangsakslen får også fremragende støtte, men det stiller store krav til, at alt andet er korrekt monteret i forhold til rethed/balance.

7 ▼
Montering af trykplade
Langt de fleste svinghjul har styrestifter, der centrerer trykpladen, så der ikke opstår vibrationer. Tjek at disse bruges da en ubalance i koblingen kan give store problemer.
8 ▼
Slavecylinder
Hvis der anvendes en performance/motorsport/special kobling, skal udløserlejet formentlig også justeres ind eller ud.

9 ▼
Skruer
De skruer/bolte, der bruges til at montere svinghjul og kobling, skal være af 12,9 eller højere kvalitet. Styrestifter skal bruges til at aflaste boltene. Hvis der ikke anvendes styrestifter, skal boltene have en god pasform i svinghjulet, ellers risikerer de at gå af, hvis klemmeforbindelsen løsner sig.