Stort lager | # Egen udvikling | # Viden

 

Differential gear - Hvad er det og hvilke typer findes der?

 

Her får du et overblik over, hvordan et differentialegear fungerer, og hvilke forskellige typer der findes.

Det er opdelt i følgende kategorier:

  1. Hvad er et differentiale gear?
  2. Diffbremse / Torsend diff
  3. Lamel diff
  4. Svejsediff
 
 

1

Hvad er et differentiale gear?

Differentialgear er en enhed bestående af gear, der kan fordele kraften i en vinkel (normalt 90 grader). Dette bruges til at fordele kraften fra motoren til køretøjets hjul. Når bilen drejer, vil de ydre hjul tilbagelægge en længere afstand og skal derfor dreje hurtigere end de inderste hjul. En differential eller "åben diff" som det hedder giver os således mulighed for at dreje uden problemer.

Da hjulpar kan snurre med forskellig hastighed og ikke er låst, kan kun det ene hjul derfor miste vejgrebet, hvis det for eksempel er glat. Kraften fra motoren vil så blive overført mere til hjulet, der snurrer hurtigere. I preformance sammenhæng er dette ikke fordelagtigt, da kraften fordeles til et snurrende hjul og ikke til de hjul, der har greb.

Ønsker man mere greb, skal dette imødegås med en anden type end "åbent" differentialegear. De forskellige typer er Torsendiff, Lamelldiff eller et svejset åbent differentialgear kaldet en svejset diff.

Der er også vinkel- og hypoidgear, men disse er forskellige versioner af et differentialgear.

 
 

2

Diff bremse / Torsendiff

(Helical LSD)
Torsendiff (Forkortelse af TORque SENsing) er en populær, holdbar og omkostningseffektiv løsning, der modvirker spinnende hjul. Denne løsning flytter i stedet kraften til hjulet med det bedste greb.

Hvis et hjul er helt i luften, når man fx drejer på en bane eller har meget lidt modstand, vil en åben diffbremse ikke bremse. En større forspænding får diffen til at fungere "bedre", men ikke helt.

Denne type diff kommer med en "preload" der passer fra fabrikken, det er ikke muligt at sige præcis hvordan den vil opføre sig andet end at den er meget bedre end det åbne differentiale gear i racer/motorsport.

Olie: 80-90 eller 80-140 Petroleumsbaseret olie (Ikke syntetisk)

Fordele: 

  • Meget lidt vedligeholdelse
  • Lav støj / ingen støj
  • Lavpris

Ulemper:

  • Fungerer ikke godt, hvis et hjul er i luften / har et meget dårligt greb.
  • Meget lidt eller ingen justering

Type differentiel handling:
Torsen fungerer det modsatte af en åben diff. Dette sender kraften til det hjul, der har mest greb for fremkommelighed. Jo mere drejningsmoment der skabes, jo mere friktion/låsning i diffen. Så man kan ikke sige at en torsend diff låser, den driver det hjul med greb i stedet for.

Fejl i en torsend diff afhænger normalt af den anvendte type olie, så sørg for at vælge en gennemprøvet olie til din diff.

 
 

3

Lameldiff

(Plated LSD)

En lameldifferential består, som navnet antyder, af lameller.

Når et hjul på den ene aksel mister grebet og begynder at snurre hurtigere, strammer/øger dette trykket på lamellerne, hvilket overfører mere kraft til det andet hjul.

På grund af justerbarhed og funktion, et multipladedifferentiale er fordelagtigt i motorsport / racing.

Olie: LSD olie

Fordele: 

  • Stor justerbarhed
  • Sætter farten ned med et hjul i vejret, men virker stadig

Ulemper:

  • Mere vedligeholdelse / slid end åben diff
  • Mere støj end en åben diff
  • Højere omkostninger

Type differentiel handling:
En multipladediff udligner differentialhandlingen, så begge hjul skal dreje med samme hastighed ved at stramme multipladepakken. Mere bias og hjulene spinner % mere lige hurtigt.

 
 

4

Svejsediff

En såkaldt welded diff (Welded open differential gear) er en budgetløsning, der låser et hjulpar sammen på én aksel. Kraftige sving bliver problematiske, fordi tandhjulene er svejset sammen, så hjulene ikke kan bevæge sig individuelt (forklaret i punkt 1).

Det er sjældent fordelagtigt at have en enkelt svejset differentiale, da bilen altid vil modstå at dreje og stræbe ligeud.

Hvis et hjul på en aksel i en individuel affjedring får dårligt greb, ender al kraften på den drivaksel, og det vil give ekstra slid.

Olie til svejsediff: Standard / Original

Fordele:

  • Det koster ikke mere end et olieskift
  • 100% låsning - altid.

Ulemper:

  • Forringer manøvredygtigheden
  • Større slid på hjulophæng og drivlinje


Svejsediff anbefales ikke, men er kun inkluderet til sammenligning.