Stort lager | # Egen udvikling | # Viden

 

Oplysninger om bremsevæske

 

 
 

Oplysninger om bremsevæske

  1. Introduktion til bremsevæske
  2. DOT klassifikation
  3. Silikonebaseret bremsevæske
  4. Glykolbaseret bremsevæske
  5. Bremsevæske er aggressiv
 
 

1

Introduktion til bremsevæske

Bremsevæske er hygroskopisk, hvilket betyder, at den absorberer vand. Når den er ny i flasken, kan den betragtes som "tør" med et højere kogepunkt. Over tid absorberer bremsevæske vand og sænker kogepunktet til det "våde" niveau.

Skift af bremsevæske betyder at fjerne vand fra bremsesystemet, og det er ekstremt vigtigt for bremsesystemets funktion og ydeevne. Skift bremsevæske mindst hvert andet år på en normal bil. Meget oftere for biler der bruges på banen eller køres hårdt med, gerne efter hver anden køretur men dette følges normalt ikke.
For gadebiler er tal for vådt kogepunkt vigtigere end tørt, fordi væsken ikke skiftes så ofte. Efter måneders udsættelse for fugtig luft og skiftende klimaer er bremsevæskens ydeevne tættere på det våde kogepunkt end det tørre kogepunkt.
Når bremsevæsken koger, bliver den til damp og danner luftbobler. Dette skaber en "blød pedal" og kræver overdreven pedalbevægelse for at bremse korrekt. Forveksle ikke dette med "broms fade". Bremse fade opstår, når bremseklodserne bliver for varme på grund af langvarig opbremsning, eller bremseklodserne simpelthen ikke kan klare den høje temperatur, der genereres. Bremseblegning kræver større og større pedalanstrengelse for at stoppe køretøjet: kogende væske øger pedalvandringen og får pedalen til at føles blød.
På grund af de ekstreme temperaturer, der skabes under banekørsel, anbefales standard bremsevæsker ikke til bane-/hård kørsel.


BEMÆRK - Brug ikke silikonebaseret bremsevæske, medmindre dette specifikt skal bruges til dit køretøj.

 
 

2

DOT klassifikation


Hvad er de forskellige klassifikationer?
DOT2, DOT3, DOT4, DOT5 och DOT5,1

Forskellen mellem de forskellige klassifikationer?

DOT2 - Bruges ikke længere.
DOT3 - (SAE J1703) består af triethylenglycolmonomethylether, men bruges ikke længere.
DOT4 - Glykolbaseret væske = hygroskopisk.
DOT5 - Silikonebaseret bremsevæske = ikke-hygroskopisk.
DOT5.1 - Glykolbaseret væske = hygroskopisk, men DOT4-betegnelsen bruges næsten udelukkende i dagens situation.

 
 

3

Silikonebaseret bremsevæske

Meget få aktører markedsfører silikonebaseret bremsevæske eller anbefaler deres brug i et hvilket som helst bremsesystem. Den høje pris på silikonevæsker giver ikke højere ydeevne ved hård kørsel eller endda normal brug. Tværtimod fører brugen af ​​silikonevæsker til problemer.

Stort set alle problemer med silikonebremsevæsker afspejler visse egenskaber ved silikonevæsker, som er blevet identificeret gennem mange år. Disse egenskaber er specifikt: høj omgivende viskositet; høj luftabsorption; høj kompressibilitet; lav fedtethed; og ublandbarhed med vand.
Disse egenskaber ved silikonebaseret bremsevæske resulterer i en "svampet" pedal, pludselige bremsetab og/eller bremser, der låser sig.

Glykolbaserede væsker har ikke de negative egenskaber, som findes i silikonebaserede bremsevæsker.

 
 

4

Glykolbaseret bremsevæske

Glykolbaseret bremsevæske har ikke de negative egenskaber, som findes i silikonebaserede bremsevæsker.

 
 

5

Bremsevæske er aggressiv

Bremsevæske er en aggressiv væske, der skal håndteres med forsigtighed. Bremsevæske kan beskadige bremseklodserne og bilens lak. Det er derfor vigtigt, at hydrauliksystemet er i god stand uden utætheder.