Forskellige typer brændstofsystemer

Oplysninger om de forskellige anvendte brændstofsystemer. Den mest almindelige anvendte type er elektronisk brændstofindsprøjtning (EFI) med topmonterede injektorer, der sidder i indsugningen. Det er også den type, der bliver skrevet om her på siden.
For bedre at kunne sammenligne, inddeler vi de forskellige systemer i kategorier:
- Elektronisk indsprøjtning (EFI)
- Direkte injektion
- Karburator
1 ▼
Elektronisk indsprøjtning (EFI)
Elektronisk indsprøjtning er en kategori for flere forskellige typer systemer, der styres elektronisk. Den største forskel på de forskellige systemer er typen af dyser og det tryk de arbejder med. Normalt bruges op til omkring 5 bar tryk, men nogle gange mere.
TBI = Throttle body injection.
Et gammelt system, der bruger op til omkring 1 bar i tryk. Diffusorerne er placeret i indsugningens plenum. Herfra følger brændstoffet ned til hver cylinder. Risikoen for ujævn fordeling er stor.
Toppmonterede dyser
Anvendes på europæiske biler med tryk op til ca 5 bar. Diffusorer placeres i løbere på indtaget. På denne måde fordeles brændstoffet jævnt mellem cylinderne.
Sidefodrede dyser
Anvendes på japanske biler med tryk op til ca 5 bar. Diffusorer placeres i løbere på indtaget. På denne måde fordeles brændstoffet jævnt mellem cylinderne.
Både top- og side-fodrede dyser kan, hvis styresystemet tillader det, styres individuelt pr. cylinder. I avancerede installationer kan der også bruges flere spredere pr. cylinder.
2 ▼
Direkte injektion
Direkte indsprøjtning hører egentlig til kategorien elektronisk indsprøjtning, men da komponenterne adskiller sig væsentligt, får denne sin egen kategori. Direkte indsprøjtning virker med et tryk på op til omkring 140 bar, men nogle gange mere. Dyser er monteret i topstykket og sprøjter brændstof direkte ind i forbrændingskammeret, deraf det høje tryk. Der er ofte to brændstofpumper, en lavtrykspumpe, der sidder i brændstoftanken og forsyner en højtrykspumpe, der forsyner injektorerne med det høje brændstoftryk.
3 ▼
Karburator
Karburatorer er de ældste af indsprøjtningsmetoder. Den sidder som TBI indsprøjtning på indsugningsplenum/indløb. Derfra følger brændstoffet ned til hver cylinder.
Flere forskellige varianter af karburatorer er tilgængelige, hvor "EFI-karburatoren" er blevet populær som erstatningsenhed.
I en sådan enhed er der ganske enkelt monteret topfodrede dyser, der er elektronisk styrede. På denne måde får du et EFI-system ved blot at udskifte karburatoren.
▼
▼
-
Brændstofsystem
- Brændstofsystem: Komponenter og samling
- Brændstofsystem: Almindelige problemer
- Valg af dyser
- Brændstoffilter
- Brændstofinjektor størrelse
- Brændstofopsamlingstank
- Brændstofpumpe
- Brændstofpumpehænger - Information
- Brændstoftank
- Brændstoftryksregulator
- Forskellige typer brændstoffer [benzin eller ethanol?]
- Forskellige typer brændstofsystemer
- Fuel rail
- Hvad har andre brændstofinjektorer?
- Kontraventil - Information
- Sammenlign brændstofinjektorer
- Tankventilation / Roll over ventil