Forskellige typer brændstof

Information om brændstoftype Benzin, Ethanol, Methanol, Diesel samt lidt om racerbrændstof og hvad det er. Men vi har også inkluderet information om brændstoftilsætning for at give en god idé om, hvorfor dette bruges.
Vi kategoriserer forskellige brændstoftyper nedenfor og kom i gang!
- Benzin
- Ethanol
- Methanol
- Diesel
- Racing brændstof
- Brændstoftilsætning
Støkiometrisk blanding = Optimal brændstofblanding = Lambda 1
1 ▼
Benzin
Lambda 1 for benzin = AFR 14,7
Benzin er det mest almindelige brændstof til personbiler, men også på eftermarkedet til ombyggede, tunede biler og racerbiler. Det er et sikkert valg, der er bevist. Racerbrændstof er ofte baseret på benzin med tilsætningsstoffer, der giver højere oktan, bedre smøring og andre egenskaber, der egner sig til en racerbil. Benzin har en støkiometrisk blanding på 1:14,7 Dette betyder 1 del brændstof og 14,7 dele luft for at få den optimale forbrænding. Det er her ethanol kommer ind i billedet.
2 ▼
Etanol
Lambda 1 for E85 = AFR 9,76 og for E100 = 8,98
Ethanol var oprindeligt et miljøbrændstof, men eftermarkedet fik hurtigt fat og begyndte at bruge dette som "racerbrændstof". Det skyldes, at ethanolen har en støkiometrisk blanding på 1:9,76, hvilket betyder 1 del brændstof og 9,76 dele luft for optimal forbrænding. Kort sagt bruges der mere brændstof, hvilket giver mere energi til forbrændingen, selvom ethanol er mindre energirigt i forhold til en tilsvarende mængde benzin.
Ethanol har også et højere oktanindhold, hvilket forhindrer bankning.
3 ▼
Metanol
Lambda 1 for Metanol = AFR 6,46
Methanol er mest udbredt i dragracing men også andre motorsportsgrene, hvor heatene ikke er så lange. Et eksempel kunne være formel offroad. Ofte bruges en type racer-methanol i konkurrencer. Dette har så tilsætningsstoffer til at fungere optimalt for den pågældende klasse eller konkurrencegren.
4 ▼
Diesel
Lambda 1 for Diesel = AFR 14,5
Diesel bruges mest i arbejdskøretøjer, men nu også i personbiler. Dette er ikke blevet brugt så meget på tunede motorer indtil nu. Flere og flere har valgt at bruge dieselmotorer i deres tunede bil. Dieselsystemer kræver forskellig viden og sikkerhed, da systemer med diesel kan nå op til 2000 bar og nogle gange endda mere.
5 ▼
Racing brændstof
Lambda 1 til racerbrændstof afhænger af producent og oktantal
Racing brændstof er et højoktan brændstof. Højere oktantal giver højere modstand mod banke. Bankning er dårligt for motoren og opstår, når for højt tryk eller temperatur antænder brændstoffet for tidligt, -før tændrøret antænder brændstof/luftblandingen.
Højere oktantal giver højere modstand mod banke. Bankning er dårligt for motoren og opstår, når for højt tryk eller temperatur antænder brændstoffet for tidligt, -før tændrøret antænder brændstof/luftblandingen.
6 ▼
Brændstoftilsætning
Ved brug af brændstof som f.eks. Ethanol kan et additiv (brændstofadditiv) være nødvendigt for at reducere slid på de bevægelige dele i brændstofsystemet. Dette tilsætningsstof købes separat fra selve brændstoffet og tilføjes brændstoftanken. Ved brug af benzin er dette ikke nødvendigt. Men ved brug af fx Ethanol er det mere eller mindre et must for at undgå problemer.
Et problem der opstår over tid er aflejringer, der tilstopper filtre, dyser og tilstopper indtag/løbere. For eksempel kan dysers egenskaber ændre sig, brændstoffiltre flyder mindre, og indtag bliver uklare af disse aflejringer, der kommer fra ethanol.
Ethanol kaldes også et aggressivt brændstof. Det er fordi at den er "tør", den smører ikke som benzin gør. Frem for alt bliver brændstofpumper negativt påvirket og slides hurtigere pga dårlig smøring. Dette er endnu en grund til, at du bør bruge tilsætningsstoffer med dette brændstof. Der er kommet nye brændstofpumper, der skal klare ethanol, men det er ikke en løsning på problemet, - det er en forbedring af problemet. Men problemet består, og der skal stadig bruges brændstoftilsætning til ethanol.
▼
▼
-
Brændstofsystem
- Brændstofsystem: Komponenter og samling
- Brændstofsystem: Almindelige problemer
- Valg af dyser
- Brændstoffilter
- Brændstofinjektor størrelse
- Brændstofopsamlingstank
- Brændstofpumpe
- Brændstofpumpehænger - Information
- Brændstoftank
- Brændstoftryksregulator
- Forskellige typer brændstoffer [benzin eller ethanol?]
- Forskellige typer brændstofsystemer
- Fuel rail
- Hvad har andre brændstofinjektorer?
- Kontraventil - Information
- Sammenlign brændstofinjektorer
- Tankventilation / Roll over ventil