Stort lager | # Egen udvikling | # Viden

 

Brændstoftryksregulator (BTR)

Hvordan en regulator fungerer, og hvordan man justerer den. (Inkluderer IKKE karburator)

  1. Hvordan fungerer en BTR?
  2. Forbindelser på en BTR
  3. Justering af BTR
  4. Kvalitet af regulator
  5. Trykket falder, når motoren slukkes
  6. Brændstof i vakuumslanger
  7. Tilslutning af brændstoftrykregulator
 
 

1

Hvordan fungerer en BTR?

Dyser har omkring 3 bar (43,5 PSI) brændstoftryk i tomgang. En brændstofpumpe kan ikke levere dette tryk med en åben returledning tilbage til brændstoftanken. Derfor er der monteret en brændstoftryksregulator efter fuel rail, hvor dyser er placeret. Nu kan vi opbygge tryk mellem brændstofpumpen og brændstoftrykregulatoren.

Bruger du en brændstoftrykregulator, der er indstillet til 3 bar, får du et brændstoftryk på 3 bar. Bruger du en brændstoftrykregulator, der er indstillet til 4 bar, får du et brændstoftryk på 4 bar. -Let! Men ved høje omdrejninger vil du have mere brændstof i motoren. Ikke kun det støkiometriske forhold (Lambda 1), men også lidt mere brændstof til afkøling af cylinderen. Dette kan opnås ved at forlænge dysers åbningstid, men til dette skal du bruge større injektorer end nødvendigt. Derfor bruger vi motortryk til at øge brændstoftrykket med motorhastigheden.

Hvis du bruger en brændstoftrykregulator, der er indstillet til 3 bar, og din motor leverer 1 bar overtryk, så får du 4 bar brændstoftryk. (3 bar fjedertryk + 1 bar overtryk fra motor). Dette kaldes en lineær (1:1) brændstoftrykregulator og bruges mest i både OEM- og eftermarkedsprodukter.

 
 

2

Forbindelser på en BTR

1 - Vakuumport, der trækkes til motorindtaget.
2 - Tilslutning for trykføler
3 - En eller to indgange afhængigt af controlleren.
4 - Vend tilbage til brændstoftanken.

 
 

3

Justering af BTR

1. Start motoren.
2. Træk vakuumslangen ud af regulatoren og hold i enden af ​​vakuumslangen, så motoren ikke suger luft.
3. Juster fjedertrykket med justeringsskruen til det ønskede grundtryk (normalt 3 bar)
4. Sæt vakuumslangen tilbage.


Bemærk. Dit justerede basistryk (normalt 3 bar) minus det tryk, der nu vises, er din motors tomgangsvakuum.

 
 

4

Kvalitet af regulator

En defekt brændstoftrykregulator kan forårsage alvorlig skade på din motor. Derfor er det vigtigt at vælge en god regulator.

1. Vælg en regulator med en holdbar membran
2. Membranen skal være kompatibel med dit brændstof
3. Returporten skal være dimensioneret til din effekt

 
 

5

Trykket falder, når motoren stoppes.

Dette er helt normalt, hvis du har en højflowregulator. Højt flow = stort returhul = dårligere tætning = brændstoftrykket falder, når motoren stoppes.

Ser man i stedet på en original brændstoftrykregulator, er flowet lavt med et lille hul. Dette giver en god tætning, og brændstoftrykket opretholdes i lang tid efter, at en motor er blevet stoppet.

Materialet på sædet bestemmer også hvor godt regulatoren tætner, et plastiksæde med en metalkugle tætninger meget godt.

Har du købt et nyt eftermarked / Persormance regulator, kan du regne med, at det bliver lidt bedre efter at have kørt et stykke tid, når regulatoren har nået at slide ind. Det vil ikke holde fast som en OEM-regulator, men vil helt sikkert være bedre. Hvor meget bedre det bliver, kan variere.

 
 

6

Brændstof i vakuumslange

Når du finder brændstof i regulatoren, er det højst sandsynligt, fordi membranen i regulatoren er gået i stykker. Derfor er punk nummer 4 vigtig. Vælg en brændstoftrykregulator af god kvalitet.

Hvis der bruges en original (brugt) brændstoftrykregulator, der har arbejdet frem og tilbage i én position i mange år, er der stor risiko for, at den går i stykker, hvis man skifter brændstoftype, øger ladetrykket eller andet, der påvirker regulator.

Selv en eftermarkedets brændstoftrykregulator, der er justerbar og lavet til store variationer, vil i sidste ende miste funktion, hvis membranen ikke udskiftes.


Membranen er en servicedel og skal skiftes mindst én gang hver sæson. Original BTR har ikke-udskiftelig membran.

 
 

7

Tilslutning af brændstoftrykregulator

En brændstoftrykregulator kan tilsluttes på forskellige måder, men med samme funktion. Ofte er der 2 indløb (nummer 3 på billedet) og 1 retur/udløb (nummer 4 på billedet).

Brændstoftryksregulator efter fuel rail
Mest almindeligt er, når brændstoftrykregulatoren er tilsluttet efter en fuel rail. Så justeres trykket mellem brændstofpumpe og regulator mest sikkert, når brændstoftrykregulatoren er placeret tæt på fuel rail. Vakuumslangen vil også blive forkortet, og der er mindre risk for problemer.

Brændstofpumpe -> Brændstoffilter -> Fuel rail-> Brændstoftrykregulator -> Retur til brændstoftank.

Brændstoftryksregulator før fuel rail / ikke-retur-system
Denne variant, når BTR er placeret før fuel rail, kaldes normalt et returfrit system. Det er ikke rigtigt, at det ikke har retur. Der er en brændstoftrykregulator i dette system, og denne har et returløb. Regulatoren kan placeres foran på fuel rail men også bag på brændstofpumpen. Nogle gange så tæt på brændstofpumpen, at den er integreret med brændstofpumpebeslaget. Det er nu et ikke-retursystem, da der ikke er nogen returledning. Vakuumslangen er nu meget lang, og der kan opstå problemer på vejen.

Brændstofpumpe -> Brændstoftryksregulator (Retur til brændstoftank) -> Brændstoffilter -> Fuel rail