Stort lager | # Egen udvikling | # Viden

 

Brændstofpumper

 
 
 
 

Her kan du læse mere om brændstofpumper. Informationen er opdelt i følgende dele:

  1. Brændstofkompatibilitet
  2. Forskellige størrelser/formater
  3. Intern eller ekstern brændstofpumpe
  4. Flow (hvilken effekt pumpen kan klare)
  5. ModtrykDefekt
  6. Kontraventil
  7. Kontaktstykker
  8. Forfilter
  9. Valg af brændstofpumpe

1

Brændstofkompatibilitet

Benzin, Ethanol, Methanol, Diesel
Næsten alle brændstofpumper kan uden problemer klare benzin, BF98 og BF95. Det er, når der bruges alkoholbrændstoffer såsom E85 eller andre aggressive brændstoffer såsom højoktan racerbrændstof, at der opstår problemer. Benzin smører og plejer således pumpen uden behov for yderligere service. Ved brug af ethanol / E85 starter problemerne på forskellige måder. Det mest almindelige er, at de indvendige dele af brændstofpumperne slides og pumpen simpelthen stopper. På trods af tekster om, at brændstofpumper kan klare E85, skal du være opmærksom på, at de slides mere end ved benzin og så vil have en kortere levetid. Der er meget få brændstofpumper, der rent faktisk kan køre på E85, hvor de interne komponenter er lavet til alkoholbrændstoffer. Uanset valg af brændstofpumpe skal der anvendes et smørende additiv ved brug af ethanol som brændstof for at reducere slid.

 
 

Hvilket brændstof en brændstofpumpe kan klare

De fleste brændstofpumper kan håndtere benzin, medmindre andet er angivet. Men når det kommer til ethanol og racerbrændstof, kan du løbe ind i problemer. Hovedsageligt fordi benzin har et naturligt "smøremiddel" til de interne komponenter i brændstofpumpen, som racerbrændstof og ethanol ikke har.

Nu har du to muligheder. Tilføj smøremiddel som et additiv eller brug en brændstofpumpe lavet til ethanol.

Bemærk! Der er forskel på en brændstofpumpe, der er lavet til racerbrændstof og ethanol og en almindelig brændstofpumpe, der kan klare dette brændstof i et stykke tid.

 
 

2

Størrelse på brændstofpumpe

De mest almindelige dimensioner af brændstofpumper både originale og eftermarked, der er monteret i tank, i en brændstofpumpe montering inde i brændstoftanken er 39 mm, 40 mm og 50 mm. Der er også en ekstra lille walbro brændstofpumpe (GST302), som kun måler 36,5 mm i diameter.

Som ekstern brændstofpumpe er der mest pumper der er 60 mm i diameter, men også en lille Walbro pumpe på 39 mm.

 
 

3

Intern eller ekstern brændstofpumpe?

Det, der afgør, om du skal bruge en ekstern eller intern pumpe, er monteringsmulighederne. Funktionen er den samme, så længe den specifikke pumpe, du kigger på, kan klare flowet.

Hvis du har en brændstoftank, der ikke tillader installation af en intern pumpe, skal du bruge en ekstern. Men en intern brændstofpumpe kan normalt bruges, da der efterhånden er flere små pumper, der leverer godt flow.

 
 

4

Flow på brændstofpumpen

Hvor meget flow skal pumpen klare?
For at vide dette skal du beregne, hvor meget brændstof der vil blive brugt, hvis sprinklerne er helt åbne. Har vi f.eks en 4cyl turboladet motor med en Bosch 1500cc fordeler, der skal lade 1 bar med 3 bar basis brændstoftryk. Med en lineær brændstoftrykregulator vil brændstoftrykket så være 4 bar ved fuldt ladetryk. En 1500cc Bosch brændstofinjektor flyder 1690cc i minuttet ved 4 bar, hvilket er 6,76 liter i minuttet. Dette ganget med 60 (en time) er 405,6 liter brændstof i timen, som vil blive brugt ved fuldt ladetryk.

 

Hvor meget kraft kan en brændstofpumpe klare

Det kræver nogle enkle beregninger at beslutte, hvilken pumpe der skal bruges til at håndtere dine strømmål. Eksempel:

4 x 900cc/min dyser ved 3 bar.
900 x 4 = 3600 cc/min (3,6 l/min)
3,6 * 60 = 216L/H (brændstofpumpekapacitet ved 3 bar modtryk)

Hvis du kører med 1 bar overtryk og dyser leverer 960cc ved 4bar.

4 x 960cc/min dyser ved 3 bar.
960 x 4 = 3840 cc/min (3,84 l/min)
3,84 * 60 = 230,4L/H (brændstofpumpekapacitet ved 4 bar modtryk)

Sørg for at kontrollere brændstofpumpens flow ved dit beregnede modtryk. Det kan du nemt gøre ved at bruge tags i kategorien her:

Brændstofpumper

 

Brændstofpumpens flow falder, når trykket stiger.

Dyseflowet stiger, når trykket stiger.

Maksimalt tryk

Indsprøjtning eller karburator
Her er det virkelig et spørgsmål, om man skal have en højtrykspumpe til indsprøjtningssystemet, der kan levere op til 9 bars tryk, da nogle motorsports brændstofinjektorer kan klare op til 8 bars tryk. Alternativt en lavtrykspumpe, der normalt leverer op til 0,5-0,6 bar.

 
 

5

 

Modtryk i brændstofsystemet

Brændstofpumpens navn er ofte givet ved det brændstofflow, de kan levere ved 3 bar. Dette giver dig blot en indikation af, hvad du har brug for. Sammenlign det med en cykel. Med et højt gear kan du cykle hurtigere = pumpens maksimale flow. Men med et højere gear bliver det tungere på en op ad bakke = modtryk.

Sørg for at kontrollere brændstofpumpens flow ved dit beregnede modtryk. 3 bar grundtryk plus 1,5 bar ladetryk giver dig 4,5 bar modtryk.

Det er denne information, der bestemmer, hvad en pumpe kan klare.

 
 

6

Brændstofpumpen lyder mærkelig

Forskellige grunde til, at brændstofpumpen lyder mærkelig:

Forskellige pumper lyder meget forskelligt

Forskellige brændstofpumper kan lave forskellige lyde / på forskellige måder. Selv identiske brændstofpumper af samme mærke og model ved siden af ​​hinanden kan lyde forskelligt.

Der er luft i systemet
Brændstofpumpen er monteret, så der kommer luft ind i ledningen. Når der kommer luft ind i systemet, vil brændstofpumpen lyde anderledes. Der kan komme luft ind, hvis pumpen sidder over brændstofniveauet/højt oppe, så den kan suge brændstoffet ind. Brændstofpumper ønsker ikke rigtig at suge brændstoffet til sig.

Tilstoppet forfilter
Når forfilteret er tilstoppet, opstår det samme fænomen, som når der er luft i systemet, og dermed vil brændstofpumpen lyde anderledes. Der kan også være et indbygget filter i pumpen, som kan være tilstoppet og blokere for flowet.

Øget brændstoftryk
Når brændstoftrykket stiger med ladetrykket, skifter pumpen også lyd med belastningen. Dette er helt normalt og gælder for alle brændstofpumper, selvom der ikke høres forskel.

Tilstoppet brændstoffilter
Brændstoffilteret kan være tilstoppet. Dette svarer til øget brændstoftryk. Brændstofpumpen skal arbejde hårdere for at presse brændstoffet igennem med en anden lyd til følge.

Indskud fra Ethanol
Når du bruger ethanol, dannes der aflejringer – også selvom bilen bare står stille. Disse aflejringer dannes lettere, hvis bilen holder stille. Når brændstoffet udskiftes, er der normalt ikke så mange problemer med aflejringer. Brændstoftilsætning til ethanol anbefales altid! Når der dannes aflejringer, lyder brændstofpumpen normalt anderledes af forskellige årsager. Nogle årsager er, at brændstoffilteret, forfilteret og ledningerne bliver tilstoppede.

 
 

7

Kontraventil


Kontraventiler fås i forskellige udformninger og dem der tales om på eftermarkedet er Bosch varianten som ikke kan klare højt flow men som tætner rigtig godt. Så er der en fuldstrømskontraventil, der er større i kroppen end en normal kontraventil for at kunne rumme de indvendige komponenter uden at blokere for flowet. Disse fuldstrømskontraventiler bruges som udgangspunkt altid i eftermarkedssystemer, når du ønsker flow men stadig karakteristika for en original bil, der er let at starte.

Kontraventiler bruges, når du vil holde brændstoftrykket, selv når motoren er slukket, for at gøre det nemmere at starte ved næste opstart. Disse kontraventiler bruges også i brændstofsystemer, hvor to eller flere pumper køres parallelt i forskellige trin eller med styring af et PWM-signal. Dette er for at brændstof ikke presses ud baglæns fra brændstofpumpen, som er slukket.

 
 

8

Kontaktstykker

Kontaktstykker /terminal på brændstofpumpe
Terminalerne og kontaktstykke på brændstofpumper er normalt forskellige afhængigt af mærket. Walbro har et kontaktstykke, Bosch har et andet mv. Når man ser på eksterne pumper, har de næsten altid terminalforbindelser.

 
 

9

Forfilter

Ekstern brændstofpumpe
Brændstofpumper har indbyggede brændstoffiltre, der er monteret indvendigt og ikke kan udskiftes. Dette tælles ikke som et filter. Ønsker du et brændstoffilter, køber du det separat og sætter det på tryksiden. Ønsker du et forfilter, køber du også dette separat og monterer det før brændstofpumpen på sugesiden.

Intern brændstofpumpe
Her er forfilteret monteret på pumpens sugeside/indløb og kan nemt udskiftes ved at klikke det gamle filter af og klikke på det nye. Dette forudsætter at du har pumpen løs - ikke monteret.

Læs mere om brændstoffiltre her

 
 

10

Valg af brændstofpumpe


Vælg brændstofpumpe i 3 nemme trin

Disse er kun forenklede retningslinjer. Man kan godt lide at vælge lidt for store dyser, fordi man ikke ved præcis hvilken effekt man skal have, eller fordi der ikke findes dyser i så små trin, der matcher effekten præcist.

Derfor bliver brændstofpumpen nu også lidt for stor, da vi matcher den til strømmen af ​​dyser. Årsagen er, at hvis man senere har mere kraft og regner med, hvad sprinklerne kan klare, så rækker brændstofpumpen måske ikke i stedet.

Men med denne metode er dyser og brændstofpumpe matchet.

Trin 1
Find hvilke diffusorer du skal have til din motor her
 
 
Trin 2
På listen herunder - find ud af, hvor meget dyser du skal have flyder til din motor. (4,5,6 eller 8 spredere)

4 spridare

280cc - 67 l/h
373cc - 90 l/h
430cc - 103 l/h
550cc - 132 l/h
630cc - 151 l/h
870cc - 209 l/h
980cc - 235 l/h
1200cc - 288 l/h
1500cc - 360 l/h
1700cc - 408 l/h
2200cc - 528 l/h

5 spridare

280cc - 84 l/h
373cc - 112 l/h
430cc - 139 l/h
550cc - 165 l/h
630cc - 189 l/h
870cc - 261 l/h
980cc - 294 l/h
1200cc - 360 l/h
1500cc - 450 l/h
1700cc - 510 l/h
2200cc - 660 l/h

6 spridare

280cc - 101 l/h
373cc - 134 l/h
430cc - 154 l/h
550cc - 198 l/h
630cc - 227 l/h
870cc - 313 l/h
980cc - 353 l/h
1200cc - 432 l/h
1500cc - 540 l/h
1700cc - 612 l/h
2200cc - 792 l/h

8 spridare

280cc - 134 l/h
373cc - 179 l/h
430cc - 206 l/h
550cc - 264 l/h
630cc - 302 l/h
870cc - 418 l/h
980cc - 470 l/h
1200cc - 576 l/h
1500cc - 720 l/h
1700cc - 816 l/h
2200cc - 1056 l/h

Steg 3
Vælg den pumpe, der flyder mindst lige så meget som den værdi, du opnåede i trin 2.

Model - liter/time

Bosch  0 580 254 040 - 210 l/h
Walbro GST 302 - 240 l/h
Walbro GSS 342 - 255 l/h
Walbro GSS 341 - 255 l/h
Walbro GSL 392 - 255 l/h
Bosch 0 580 254 044 - 260 l/h
AEM 320L E85 - 320 l/h
AEM 320L - 320 l/h
Fuel pump E85 silver - 340 l/h
Fuel pump E85 black - 340 l/h
DeatschWerks DW400 - 400 l/h
AEM 400L 420 l/h
Walbro GST 450 - 425 l/h
Walbro GST 520 - 470 l/h

Øget brændstoftryk: Brændstofpumpens flow falder og injektorflowet øges.
Reduceret brændstoftryk: Brændstofpumpens flow øges, og injektorflowet falder.

 
 

11

Bolt på brændstofpumpen

Når du har fundet det minimumsflow din brændstofpumpe skal have, er det tid til at se, hvilken pumpe der passer fysisk i størrelse. Spørgsmålet er ofte, hvilken pumpe der er "bolt-on". Det eneste vi ved er "bolt-on" er originalt, ellers er der ofte forskel på OEM og den pumpe der kan klare det flow du skal bruge. Selvom pumpen ikke passer direkte, er det som regel ret nemt at tilpasse holderen, så den nye pumpe kan monteres.

Både tilslutninger, diameter og længde på brændstofpumpen kan tilpasses ved hjælp af en adapter eller slange, så installationen kan udføres på en god måde. Vi plejer at sige, at 99% af sagerne skal tilpasse deres holder lidt, for at den passer til brændstofpumpen.

Monteringen er forholdsvis enkel, så vi plejer også at sige, at de 99%, der skal modificere holderen, ikke skal ændre meget for at det virker.