Udstødningsrør: Hvilket materiale skal man vælge? [+yderligere oplysninger]

Information om forskellige materialer i udstødningssystemer / udstødningsrør.
- 304
- 304L
- 316L
- 321L
- Yderligere Information
Lavt kulstofindhold giver lavere hårdmetaludfældning under svejsning, hvilket betyder, at materialet ved svejsningerne modstår korrosion/korrosion/misfarvning bedre. Forskellen er lille mellem 304 og 304L
1 ▼
304
Almindelig overkommelig rustfrit stål.
Rustfrit materiale, som forenklet kaldes 304, kaldes faktisk 18/8 stål (AISI 304/ EN 1.4307/ SS2333). Dette blandes nemt med 304L. Disse to er forskellige, selvom forskellen er lille. 304 har et maksimum på 0,08% kulstof, mens 304L har et maksimum på 0,03%
AISI 304 er et austenitisk rustfrit stål. Stålet er legeret med cirka 18 % krom og 8 % nikkel. Austenitisk stål er ikke magnetisk, men kan blive det under bearbejdning såsom bukning og svejsning. For at garantere den bedste svejsbarhed skal der anvendes rustfrit stål med et ekstra lavt kulstofindhold. Rustfrit stål bliver misfarvet ved høje temperaturer, hvilket er normalt og ikke påvirker holdbarheden.
Forventet levetid for 304-materiale er 10-20 år.
Suffikset "L" kan fortolkes som "Lavt kulstofindhold" = Klarer korrosive omgivelser
2 ▼
304L
304L ligner 304 med den forskel, at der er mindre kulstof involveret, og rørene klarer sig bedre i et ætsende miljø og efter svejsning.
3 ▼
316L
316L er bedre egnet til marinebrug, da der er tale om molybdæn, hvilket gør stålet i stand til at klare korrosive miljøer bedre end tidligere nævnt.
4 ▼
321L
Med den mindste indblanding af kulstof og andre egenskaber er 321L-materiale bedst egnet til fremstilling af manifolder eller andre applikationer, der skal tåle høj temperatur og/eller meget svejsning.
5 ▼
Yderligere information om udstødningssystemer
Rustfrit, der "ruster"
Vi har alle hørt, at et rør ruster. Dette er forbundet med rør i sort stål / krom stål. Rørene oxiderer. Rustfri stålrør oxiderer også, selvom de har en højere modstand end normale stålrør.
Rustfrit stål, der er magnetisk
Normalt siger man, at rustfrit stål ikke er magnetisk, men det er forkert. Rustfrit stål kan være magnetisk. Hvis et rør er blevet behandlet i kold tilstand, er det mere magnetisk ved bøjningen eller ved en svejsning. Dette er helt normalt for rustfri stålrør, der er blevet bøjet i kold tilstand.
Misfarvninger
På grund af forskellige årsager ændres udstødningsdelenes nuance forskelligt. Dette kan skyldes kulstofindhold, ætsende miljø, varme, svejsning og mange andre faktorer. Dette omtales ofte som misfarvning, selvom det er helt normalt.
Kan man blande rustfrit stål og sort stål/kromstål?
Ja, du kan blande forskellige kvaliteter/materialer.
Sort stål i et rustfrit udstødningssystem?
Ofte, for at minimere risikoen for revner, er indvendige dele i et udstødningssystem lavet af kromstål, som er hårdere end rustfrit stål. Flenger og ophæng kan også bestå af sort stål. Det er forskelligt, hvordan producenterne gør.
Forskellige nuancer af rustfrit
Afhængigt af efterbehandling og bøjning kan rørenes nuance afvige. Dette er helt normalt.
▼
▼
-
Motor og tuning
- Krumtaphusventilation Information
- Motorblokke: Dele og hvordan de passer sammen
- Motordæksafstand
- Toppakning - Informasjon
- Installer lejer i motoren
- Motorleje Information
- Dumpventil: Information og montage
- Spjældhus - Information
- Støj fra motor - Fejlfinding
- ARP bolte: Materialer og specifikationer
- Hvad betyder citater på Wiseco & JE stempler?
- Hvordan fungerer kølesystemet på en bil?
- Intercooler guide
- Montering af plejlstænger
- Montering af stempelringe TIP
- Olie system motor
- Oliekøler - Information og FAQ
- Problemer med kølesystemet på en bil
- Udstødningsbandage
- Udstødningsrør: Hvilket materiale skal du vælge? [+ekstra information]
- Udstødningssystem: Dele og montage
- Udstødningsværdier - Information
- Vandpumpe til motor