Hvordan udlufter man bremserne? (og forbindelse)

Oplysninger om blødende bremser på en bil
- Hvorfor udlufter du bremserne/koblingen?
- Sådan udlufter du dine bremser
- Luft i bremsesystemet
- Bilen trækker sidelæns ved opbremsning
1 ▼
Hvorfor udlufter du bremserne/koblingen?
Du udlufter dine bremser for at fjerne fugt, der er kommet ind i systemet. Bremsevæske skal udskiftes med jævne mellemrum, da bremsevæske absorberer fugt over tid. Dette sker, uanset om et køretøj har kørt 20.000 miles eller har stået i en garage i et år.
"Væskeforurening" i bremsevæsken er et resultat af tid og fugt og har intet med kilometertal at gøre. Fugt trænger ind i bremsesystemet gennem tætninger og gennem mikroskopiske porer i slangerne. Der kommer fugt ind i systemet hver gang væskebeholderen åbnes, hvilket er en god grund til ikke at åbne det unødigt.
Luften skal fjernes, da den er komprimerbar og vil resultere i en blød, "svampet" bremsepedal, hvilket resulterer i dårlig bremseevne.
2 ▼
Sådan udlufter du dine bremser
- Trin 1 - Grundlæggende
Start altid i det fjerneste hjørne fra føreren og arbejd mod føreren/hovedcylinderen (højre bag, venstre bag, højre foran, venstre foran.), husk blot: Start med kaliberen længst væk fra hovedcylinderen og arbejd dig mod hovedcylinderen.
Find derefter udluftningsskruen (udluftningsventilen) på den bagerste kaliber.
Fastgør et stykke klar slange til nippelen af udluftningsskruen. Læg den anden ende af slangen i en flaske, gerne fyldt med bremsevæske, så enden af slangen kan ligge under overfladen.
Tag derefter et værktøj til at åbne udluftningsskruen.
Placer flasken med spildvæske oven på bremsekaliberen. Hold flasken med den ene hånd og tag fat i værktøjet med den anden hånd.
- Trin 2 - Fremgangsmåde
Få derefter en ven til at trykke på bremsepedalen og hold den fast.
Åbn derefter udluftningsskruen ¼ omgang for at slippe væsken ud i afløbsrøret. Lad ALDRIG din ven slippe bremsepedalen mens skruen er åben, sørg for at LUKKE skruen først og slip derefter bremsepedalen. Se efter luftbobler i krukken.
Fortsæt denne proces, indtil der ikke er luftbobler i glasset.
Sørg for at kontrollere bremsevæskeniveauet i reservoiret efter udluftning af hvert hjul, og sørg for at holde væskeniveauet på MAX-linjen.
Gå derefter videre til næste hjørne og gentag alle trinene.
Husk! højre bag, venstre bag, højre foran, venstre foran.
- Trin 3 - Afslutning
Rengør derefter med bremserens og tør indtil tør.
SPRØJT IKKE BREMSERENS PÅ BREMSEKLUDERNE, GUMMI ELLER PLASTIKDELE.
Hold altid rent og tørt, så vil det være meget nemmere at opdage lækager.
Test bremsepedalen for fast følelse, og hvis alle trin er blevet fulgt, er du nu færdig med at udlufte dine bremser.
Bortskaf al brugt bremsevæske korrekt og ansvarligt.
3 ▼
Luft i bremsesystemet
- Låget er på beholderen
Glem ikke at skrue låget af beholderen under luftning. - Hovedcylinderens stempel presses i hvileposition
Hvis pedalens hvileposition betyder, at hovedcylinderens stempel skubbes lidt ind, kan det begrænse tilstrømningen af ny væske, og udluftningen kan være vanskelig. - Slavecylinder eller bremsestempler er ikke i deres yderste hvileposition.
Det betyder, at der er en frigang, før slavecylinderen/stemplerne når deres arbejdsstilling. Så bliver pedalstien unødvendig lang og det opfattes som spil/luft i systemet. - Lækage i bremsesystemet
Nogle gange kan lækager være svære at finde. Lækage skal være synlig, men er ikke altid helt tydelig. - Luftlommer i bremserør/slange
Nogle gange, når systemet genopbygges, kan det højeste punkt i bremsesystemet være i en slange eller bremserør. Der kan dannes en luftlomme og da der ikke er nogen luftnippel, kan det være svært at komme af med denne luft. Prøv derefter forskellige ventilationsmetoder.
1. To venner, der hjælper til, hvor en trykker på pedalen og en skruer luftnippelen fast.
2. Bremse-/koblingsbeholder er under tryk
3. Vakuum sugeluftnippel
Hvis luftlommen stadig ikke slipper, skal røret/slangen trækkes et andet sted. Hvis dette ikke virker, skal der monteres en luftnippel på det højeste punkt, så luften kan udluftes fra anlægget.
4 ▼
Bilen trækker sidelæns ved opbremsning
Trækker bilen sidelæns ved opbremsning, er der forskel på venstre og højre side af bilen. Nedenfor lister vi nogle ting, der er almindelige problemer.- Hjuljustering
- Bremseklodser
- Bremseslanger
- Bremsekaliber, glidestifter, stempler mv.
- Bremseudblødning
- Anden begrænsning i bremsesystemet.
BEMÆRK. Det er lige meget, om slanger eller rør er forskellige lange mellem de forskellige sider.
-
Bremsesystem
- Bremsesystem: Dele og kobling
- Bremsebølge
- Bremsecylinder: Hvilken størrelse skal jeg have på min hovedbremsecylinder?
- Bremsekobling - Konveks eller konkav
- Bremsenipler (Video)
- Bremsevæske: information
- Carbotech: Vælg de rigtige bremseklodser
- Hvordan udlufter du dine bremser?
- Kone bremserør
- Montering af fordelingsventil