Bremsecylinder: Vælg den rigtige størrelse og gevind på hovedbremsecylinderen

At vælge den rigtige bremsehovedcylinder kan virke som en umulighed. - Sådan er det ikke, og du vil forstå hvorfor på en enkel måde nu.
Hvad du skal bruge for at vælge den rigtige hovedbremsecylinder
- Beregn størrelsen på hovedbremsecylinderen
- Forskellige størrelser af hovedbremsecylinder
- Mest almindelige opsætning af hovedbremsecylindre
- Vælg bremsecylinder - Liste
- Hovedbremsecylinder - udløb (trykside)
- Hovedbremsecylinder - indløb
- Montering af hovedbremsecylinder
- Bremsecylinder er gået i stykker under montering
1 ▼
Beregn størrelsen på hovedbremsecylinderen
3 trin, der viser, hvordan du beregner, hvilken størrelse en bremsecylinder skal have.1. Væskeindtag til bremsekaliber
Hvor meget væske kræver kaliberen ved bremsning?
I dette eksempel bruger vi et bremsesystem med en bremsebølge. En 0,625" front hovedcylinder og en 0,625" bag. Stempler i kaliberen måler 54 mm i diameter både bag og foran.
- Beregn stempelareal
Brug formlen Pi*r*r = stempelareal
Pi = 3,14
r= radius (radius=diameter/2)
3,14*27*24=2289
Et 54 mm stempel har således brug for 2289 mm2 væske for at bevæge sig 1 mm.
- Antal stempler
Nu ved vi, at et stempel skal bruge 2289 mm2 væske for at bevæge sig 1 mm.
Beregn blot antallet af stempler, der hører til en bremsecylinder.
I dette tilfælde har vi 4 stempler til en bremsecylinder. (Enkeltstempelkaliber tæller som to stempler.)
4x2289=9156
Alle fire stempler i en bremsecylinder skal derfor have i alt 9156 mm2 for at bevæge sig en mm
- Resultater
Nu ved vi, at et kredsløb har brug for 9156 mm2 for at bevæge sig en millimeter.
BEMÆRK - Enkeltstempelkalipre tæller som to stempler. Med andre ord tager du stempelarealet x2
2. Pumpbar væske Bremsecylinder
Hvor meget væske kan en .625" bremsecylinder flytte?
- Pumpbar væske
0,625" = 5/8" = 15,87 mm
Brug formlen Pi*r*r = stempelareal
Pi = 3,14
r= radius (radius=diameter/2)
3,14*7,935*7,935=197mm2
En 0,625" bremsecylinder kan således flytte 197 mm3 væske pr. millimeter. - Bremsecylinderslag
30x197= 5910mm3
- Resultater
Nu ved vi, at en 0,625" cylinder max kan flytte 5910 mm3 væske
3. Match bremsekaliber og bremsecylinder
Beregn om en bremsecylinder passer.
Vores fire stempler skal bruge 9156 mm2 for at bevæge sig 1 mm.
Så den pumpbare væske som en 0,625" cylinder er ikke nok.
Men stemplerne bevæger sig sjældent en millimeter for at skubbe bremseklodserne mod bremseskiven, men derimod 0,5 mm. Dette er ikke en videnskab og kan variere mellem installationer og andre parametre. Nogle gange kan det være 0,4 og nogle gange 0,6 mm eller helt andre tal. Her ser vi en stor faktor, der gør, at det ikke er en eksakt videnskab at regne med.
Forvent, at stemplerne bevæger sig 0,5 mm for at skubbe bremseklodserne mod bremseskiven.
9156mm*0,5= 4578mm3
Nu ser vi, at en 0,625" cylinder er nok til at bremse bilen.
Omkring 3/4 slag af vores hovedbremsecylinder bruges til dette.
Resultater:
Når trykstangen på hovedbremsecylinderen skubbes i 3/4 dele, presses bremseklodserne mod bremseskiven.
En større bremsecylinder giver mere modstand i bremsepedalen, men mindre spændekraft.
En mindre bremsecylinder giver mindre modstand i bremsepedalen, men mere spændekraft.
2 ▼
Forskellig størrelse på hovedbremsecylinder
- 0,625" / 5/8" / 15,87mm = 5910 mm3
- 0,7" / 17,78mm = 7440 mm3
- 0,75" / 3/4" / 19,05mm = 8550 mm3
- 0,875" / 22,225mm = 11632 mm3
- 1" / 25,4mm = 15210 mm3
3 ▼
Mest almindelig opsætning af hovedbremsecylinder
- 0,625" frontkredsløb
- 0,7" bagerste kredsløb
- 0,75" kobling
4 ▼
Vælg bremsecylinder - Liste
Hvilken størrelse du skal vælge kan beregnes ved hjælp af eksemplet ovenfor, men nedenfor er en liste over hvilken størrelse der er fælles for forskellige kaliber/stempelstørrelser.
Foran:
0,625" = Single-stempel caliper, der har en stempeldiameter på op til ca. 60mm
0,625" = Fire-stempel caliper, der har en stempeldiameter på op til ca. 30mm
0,625" = Samlet stempelareal er op til ca. 11000mm2
Hvis du vil have en mere dæmpet pedal, skal du vælge en 0,7" hovedcylinder.
Bag:
0,7" = Single-stempel caliper, der har en stempeldiameter på op til ca. 50mm
0,7" = Fire-stempel caliper, der har en stempeldiameter på op til ca. 25mm
0,7" = Samlet stempelareal er op til ca. 9100mm2
Ovenstående er generelle retningslinjer, der har fungeret godt, selvom personlig følelse spiller en stor rolle og kan være afgørende for, hvilken cylinder der i sidste ende vælges.
5 ▼
Hovedbremsecylinder - udløb (trykside)
Tråd Udløbet er vinklet og har 3/8"-24 gevind med en konkav konus i bunden. Tommelfingergevind er blevet en slags markedsstandard.
Forsegling Det er muligt at bruge nipler, der tætner i bunden mod keglen. Disse skal så være konkave. Men det er også muligt at anvende bakketætning mod monteringsfladen i toppen mod bremsecylinderen.
Størrelse på det brugte bremserør er 3/16" og størrelsen på bremseslangen er 1/8".

Støbstangen har 5/16" -20 gevind
6 ▼
Hovedbremsecylinder - indløb
Tråd Indløbet er placeret for enden af bremsecylinderen og har et 7/16"-20 gevind med en konveks tilspidsning i bunden. Tommelfingergevind er blevet en slags markedsstandard.
Forsegling Det er muligt at bruge nipler, der tætner i bunden mod keglen. Disse skal så være konvekse. Men det er også muligt at anvende bakketætning mod monteringsfladen i toppen mod bremsecylinderen.
Størrelse på bremserør og slange bruges er 1/4". Nogle gange bruges 7/16" gevind sammen med 3/16" bremserør også så vær opmærksom på betegnelserne. Da indløbet ikke er tryksat, men kun løber ind i hovedcylinderen, rørets indvendige diameter skal/slangen skal være mindst ~6mm eller 1/4" så væsken ikke bremses i et mindre rør.

7 ▼
Montering af hovedbremsecylinder
Når du monterer en hovedbremsecylinder, er det godt at forsøge at holde stødstangen så lige som muligt i forhold til kroppen på din hovedcylinder. Så bliver trykket ikke skævt og belaster ikke pakningerne ujævnt. Ujævnt tryk forårsager øget slid.
Sørg også for, at stødstangen er aflastet i hvileposition, så bremsevæske ikke forhindres i at strømme ned i cylinderen.
8 ▼
Bremsecylinder er gået i stykker under montering
Hvis en bremse- eller koblingscylinder komprimeres tør, kan pakningerne vrides eller blive beskadiget. Komprimer ikke en bremse/koblingscylinder, når den er tør/ny, da pakningerne kan klæbe lidt til cylindervæggene, og pakningerne vil højst sandsynligt blive beskadiget. Cylinderen leveres meget let olieret så det tæller ikke engang. Hæld bremsevæske i, før stemplet komprimeres. Det gælder alle typer cylindre med stempelkonstruktion, både bremse- og koblingscylindre.
-
Bremsesystem
- Bremsesystem: Dele og kobling
- Bremsebølge
- Bremsecylinder: Hvilken størrelse skal jeg have på min hovedbremsecylinder?
- Bremsekobling - Konveks eller konkav
- Bremsenipler (Video)
- Bremsevæske: information
- Carbotech: Vælg de rigtige bremseklodser
- Hvordan udlufter du dine bremser?
- Kone bremserør
- Montering af fordelingsventil