Bredbånd lambda / Flexifuel Ethanol sensor
Bredbånd lambda Bosch LSU 4.2 og LSU 4.9
Hvis du er usikker på, hvilken lambdasonde dit motorstyringssystem bruger, så tøv ikke med at kontakte os. Vi har også ethanolsensorer til flexifuel.
Produkter
Hvis du undrer dig over, hvorfor eftermarkedet bredbåndslambdaer går i stykker, er her nogle tips.
For det første er det bedst at bruge en styreenhed, der er integreret i en ECU, eller en, der modtager en motorhastighedsinput. Gode muligheder, der opfylder disse kriterier er:
Link G4+ Fury, G4+ Thunder, eller brug Links eksterne CAN-Lambda controller med MaxxECU.
Opstart / Controller
Hvis du bruger en selvstændig controller uden input til motorhastighed, skal du passe på ikke at lade din controller varme sensoren op, før du starter motoren. For at undgå dette skal du slukke for styreenheden, som ikke bør tændes, før motoren er startet. (alt for at undgå kontakt med kondens)
Montering
Sørg for at placere din sensor mindre end 1 m fra motoren på et sted, hvor kondensvand sandsynligvis samler sig eller sætter sig. Hvis du har en motor med høj udstødningstemperatur, så overvej at bruge en adapter/køleplade i stedet for at flytte sensoren længere fra motoren.
Miljø
Det er vigtigt at huske, at den 1 mm tykke keramiske skive på en Lambdasonde ikke kan klare overdreven vibration eller at blive tabt. Derudover bør udstødningssystemet, som det er monteret på, ikke komme i kontakt med jorden.
Forurening
Kontaminering kan også reducere en sensors forventede levetid. Olie brændt som en del af forbrændingsprocessen, partikler fra en alt for rig blanding, bly fra blyholdigt brændstof, frostvæske fra en knækket hovedpakning eller overforbrug af tætningsmiddel er forskellige kilder til forurening.
EGT (temperatur)
Endelig, mens LSU-sensorer er vurderet til at modstå udstødningstemperaturer så høje som 980 grader C, vil mange eftermarkedskontroller gå i en fejltilstand, hvis sensoren går for langt over måltemperaturen. I fejltilstand kan den så stoppe med at styre sensoren, hvilket svarer til slet ikke at have måleren tændt, mens sensoren er monteret på udstødningsrøret.
At fortsætte med at køre mens controlleren er i fejltilstand kan derfor beskadige en ellers fin sensor. Nulstilling/kalibrering af måleren for at få den ud af fejl kan gøres ved at slukke og tænde for måleren/controlleren igen.