Katalysator
Model Flere huller (300cell) giver bedre udstødningsgasrensning men dårligere flow og mere modtryk. Færre huller (100cell) giver dårligere udstødningsgasrensning men bedre flow ved tuning.
Tilslutning Størrelse på indløb og udløb. Det kan også være koniske ender, der kan justeres trinløst til forskellige størrelser mod udstødningssystemet.
Produkter
Hvad adskiller 100, 200 og 300 celler i en katalysator?
Celler tælles per tomme.
Færre celler = Bedre flow = Lavere rensningsgrad = Lavere lydisolering
Flere celler = Reduceret flow = Bedre rensningsgrad = Bedre lydisolering
Sportkatalysator vs. racekatalysator?
Generelt kaldes en katalysator med 100 celler pr. tomme for en racekatalysator. Katalysatorer med 200 og 300 celler pr. tomme kaldes typisk sportkatalysatorer.
Valg af størrelse på katalysator
Hvis der er plads, vælg en katalysator med størst mulig diameter for at opnå bedst muligt flow.
Valg af tilslutning til katalysator
De mest almindelige er katalysatorer med koniske ender til svejsning. Der findes også muffeløsninger til at fastgøre katalysatoren.
Kan en almindelig katalysator bruges på diesel?
Nej, de er af forskellige typer. En katalysator til benzin kan ikke bruges på en dieselmotor.
Dieselkatalysator (DOC - Diesel Oxidationskatalysator)
En dieselkatalysator er designet til at reducere skadelige gasser, som kulilte (CO), kulbrinter (HC) og visse organiske partikler i dieseludstødning.
Dieselpartikelfilter (DPF - Diesel Partikelfilter)
Et dieselpartikelfilter er specifikt designet til at fange og fjerne faste partikler (sod) fra udstødningsgasserne, som bidrager til luftforurening og er sundhedsskadelige.
Rensning af dieselpartikelfilter
Filteret er en porøs struktur med små kanaler, der fanger partikler, når udstødningsgasserne passerer igennem. Når filteret begynder at være fyldt, gennemgår det en regenereringsproces.
Passiv regenerering
Køretøjet køres i længere tid ved højere omdrejninger og motortemperatur (f.eks. ved motorvejskørsel). Under disse forhold når udstødningsgasserne en temperatur, der er høj nok til, at sodpartiklerne automatisk forbrændes.
Aktiv regenerering
Motoren hæver temperaturen i DPF ved at tilføre ekstra brændstof, hvilket brænder soden af.