Oliefilter
Et oliefilter på en motor renser motorolien for snavs og partikler og er nødvendigt for, at motoren fungerer over tid. Der findes to typer oliefiltre:
Indsatsfilter – udskifteligt filterelement, der placeres i et filterhus.
Skruelfilter – komplet metalhylster, der skrues direkte på motoren.
Produkter
Indsatsfilter bruges i moderne biler, hvor oliefilteret er placeret i et fast filterhus, der er en del af motoren. Mest almindeligt i nyere bilmodeller, hvor der ikke er plads til et skruelfilter.
Skruelfilter Generelt anvendes en 13/16" gevind, hvor der kræves et større filter for højere oliegennemstrømning og 3/4" på motorer med lavere flow.
M20x1,5 anvendes ofte i biler fra producenter som Volkswagen, BMW og Toyota.
M18x1,5 anvendes på mindre motorer og visse asiatiske modeller.
3/4" -16 UNF gevind anvendes ofte på ældre amerikanske biler, visse europæiske og asiatiske køretøjer samt mindre lastbiler og terrængående køretøjer. Denne størrelse er almindelig på motorer med mellemstor kapacitet.
13/16" -16 UNF anvendes primært på større motorer, såsom V8-motorer i amerikanske køretøjer, større lastbiler eller SUV'er, hvor kravene til oliegennemstrømning er højere.
1" -16 UNF bruges på større motorer og visse ældre modeller.
7/8" -16 UNF mindre almindelig, men findes på visse specifikke motorer.