Afblæsningsventil
Universal Afblæsningsventil Hvis du vil tilpasse størrelsen på dumpventilen til din motor.
Modeltilpasset Afblæsningsventil Hvis du ønsker en modeltilpasset aflastningsventil.
Underkategorier
Produkter
SPD V2 afblæsningsventil / dump ventil 50mm sort
svejseforbindelse i aluminium

Forudbestil nu
Forge 25mm afblæsningsventil / dump ventil (recirkulerende)
25mm forbindelser
Er på lager
Hurricane motorsport sikkerhedsventil isug
justerbar åbningstryk 4-6 bar / 56-85 psi

Er på lager
Hurricane motorsport sikkerhedsventil isug
justerbar åbningstryk 4-6 bar / 56-85 psi

Er på lager
Nuke afblæsningsventil / dump ventil 50mm sort - Slangeforbindelse
Med slangeforbindelse
Er på lager
Hvorfor skifte til en anden aflastningsventil, når originalen allerede er installeret?
Årsagerne kan være flere, men her behandler vi et par stykker:
Flyde
Trykk
Lyd
Montering
Flyde
Disse værdier er retningslinjer for maksimalt flow. I praksis er det ikke altid tilfældet. Derfor bruges en større ventil end den teoretisk kan flow for at have margin.
~30 mm op til ~600 hk
~40 mm op til ~800 hk
~50 mm op til ~2500 hk
~60 mm op til ~3000 hk
Trykk
Nogle gange er den originale ventil ikke i stand til at holde et øget tryk. Dette kan skyldes slitage over tid eller konstruktion.
Lyd
En original ventil skal være så støjsvag som muligt. Ofte er denne konstrueret af plastik og leder luften tilbage i systemet. Så siges det at være recirkulerende. En eftermarkeds dumpventil har ofte en metalkonstruktion og har så en anden lyd. Nogle ventiler er designet til at frigive overtryk uden for systemet. Dette kaldes en åben dumpventil eller atmosfærisk dumpventil.
"Turbofladder" / "Turbo flutter"
Det er, når speederpedalen slippes, og overtryk ikke kan evakueres helt gennem aflastningsventilen. Så kan trykket kun forsvinde gennem turboens kompressorhjul og fordi det snurrer, vil der opstå en såkaldt "flutter". Sørg for at bruge en passende tømningsventil, der ikke skaber denne støj, da den sænker turboen med længere opspolingstid til følge. Det er også skadeligt for turboen.
Montering
Ombygning af motoren kan betyde, at den originale ventil skal flyttes. Dette er ofte en grund til at skifte til en anden aflastningsventil. Denne kan både have en svejseforbindelse, der skal svejses. Så er svejseflangen næsten altid med ved køb af dumpventil. Mulighed to er slangetilslutning. Så bruger du blot et T-stykke til at samle ventilen i systemet.
Resumé
Placering, samling, flow og tryk er de faktorer, der mest påvirker, hvor meget kraft en ventil kan klare, eller hvor meget den flyder eller ej. Dumpventilen/aflastningsventilen skal helst være i et yderbøjning for at kunne evakuere luft på bedste vis.
Tømningsventilen er åben ved tomgang
Du har brug for en stivere fjeder, da motorens vakuum overvinder fjederens kraft.
Fjer
Retningslinjer for valg af fjedertryk.
2psi: Bruges kun til nogle kompressormotorer
6psi fjeder til vakuum på: -0,25 bar til 0,4 bar.
8psi fjeder til vakuum på: -0,4 bar til -0,5 bar.
10psi fjeder til vakuum på: -0,5 bar til -0,65 bar.
11psi fjeder til vakuum på: -0,65 bar til -0,7 bar.
12psi fjeder til vakuum på: -0,7 bar til -0,8 bar.